فرهنگ‌سازی، مهم‌ترین عامل برای کسب حمایت خیرین

مهندس محمدجواد قاسمی در خصوص ایده ایجاد مجمع خیرین حامی فناوری گفت: بنده و دوستان دیگر پس از حدود چهار دهه تجربه در فضای علم و فناوری کشور به این نتیجه رسیدیم که اگرچه دولت برای حمایت از دستاوردهای علمی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی سرمایه‌گذاری کرده است اما نیروهای پنهانی در داخل و خارج از کشور وجود دارد که به‌طور متعارف و مستمر در زمینه‌های علمی، فناوری و سلامت به جامعه کمک می‌کنند.

وی افزود: حضور خیرین در زمینه ساخت مدرسه و دانشگاه، باوجود حدود 13 میلیون دانش‌آموز و 5/4 میلیون دانشجو درکشور، درنهایت به‌جایی می‌رسد که جوانان ما پس از کسب دانش‌های لازم و فارغ‌التحصیل شدن، نیازمند اشتغال هستند؛ بنابراین به نظر می‌رسد خیرین باید به سمت وقف در حوزه‌هایی به‌منظور ایجاد بستری برای ایجاد اشتغال هدایت شوند.

قاسمی با اشاره به این‌که هرسال بین 800 هزار تا یک‌میلیون جوان به بازار کار افزوده می‌شوند، ادامه داد: از سوی دیگر متأسفانه میزان بیکاری در قشر تحصیل‌کرده به‌مراتب بیشتر است بنابراین ضرورت دارد توجه خیرین و واقفان را به پایان این مسیر نیز جلب کرد. خیرین باید به این موضوع واقف باشند که دانش‌آموز، دانشجو و دانشگاهی نیازمند کار است و این بخش باید حمایت شود.

وی تصریح کرد: ازاین‌رو به‌تدریج این موضوع با برخی از خیرین در میان گذاشته شد که مورد توجه هم قرار گرفت؛ اما به‌طور کلی با توجه به جدید و نوپا بودن این موضوع در کشور، خیرین چندان با موضوع وقف علمی آشنا نیستند. اگرچه در این زمینه اقدامات خوبی انجام‌شده است اما هنوز این موضوع مانند مدرسه‌سازی در سطح کشور نهادینه و فراگیر نشده است.

به گفته قاسمی، متأسفانه مجموعه حمایت‌های مردمی آن‌طور که در کشورهای پیشرفته مستندسازی می‌شود در ایران به‌جز چند مورد بخصوص در زمینه مدرسه سازی موردتوجه قرار نمی‌گیرد.

مدیرعامل مجمع خیرین حامی فناوری با اشاره به این‌که 2 سال پیش از طریق وزارت کشور نهادی مردمی به نام «خیرین حامی فناوری» ثبت شد، گفت: از طریق راه‌اندازی این مجمع به دنبال این هستیم که چنانچه یک گروه جوان تحصیل‌کرده به دستاورد علمی برسند و برای تولید نیمه انبوه و صنعتی به کمک نیاز داشته باشند بتوان با کمک خیرین بستری برای تحقق این کار فراهم کرد. بر این اساس با این هدف پنج روش برای کمک مدنظر قرارگرفته و آیین‌نامه‌های داخلی آن‌هم تدوین‌شده است.

به گفته مهندس قاسمی همچنین از موقوفات دکتر ممیززاده به انستیتو پاستور در خیابان خالد اسلامبولی، ساختمانی به‌عنوان دفتر مجمع خیرین حامی فناوری در نظر گرفته‌شده است.

وی در ادامه از ساماندهی شبکه ملی با محوریت پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد فناوری خبر داد و گفت: اکنون در 32 استان کشور، 33 پارک علم و فناوری فعالیت می‌کنند و علاوه بر آن‌ها بنیادهای نخبگان استانی، دانشگاه‌های ملی، علمی و کاربردی، پیام نور و آزاد اسلامی در امر تولید علم و فناوری و تجاری‌سازی در استان‌ها دخالت دارند؛ ازاین‌رو درصدد هستیم که پارک‌ها را محور کار قرار دهیم تا به‌عنوان نماینده مجمع خیران حامی فناوری عمل کنند.

مهندس قاسمی خاطرنشان کرد: همچنین با ایرانیان خارج از کشور از طریق رایزن‌های علمی وزارت علوم ارتباط برقرارشده است تا شعبه‌های این مجمع در سایر کشورها هم به ثبت برسد. علاوه بر این در تلاش هستیم از طریق راهکارهای قانونی، بخشی از مالیات شرکت‌های تولیدی را به شیوه‌ای قانونمند به سمت حمایت از فناوری سوق دهیم.

به گفته مدیرعامل مجمع خیرین حامی فناوری باید تلاش کرد به‌تدریج اعتماد خیرین به سمت حمایت از فناوری جلب شود.

وی با تأکید بر این‌که فرهنگ‌سازی مهم‌ترین عامل برای کسب حمایت خیرین از فناوری است، گفت: حمایت خیرین از ساخت مسجد و مدرسه کار بسیار پسندیده‌ای است اما ارزش حمایت از ایجاد شغل برای جوانان کمتر از آن‌ها نیست چراکه نبود اشتغال برای جوانان درنهایت به فساد اجتماعی منجر می‌شود.

مهندس قاسمی درباره روش‌های حمایتی مجمع خیرین حامی فناوری گفت: یکی از سناریوها حمایت از انجام تحقیق یک استاد دانشگاه است که در قالب مقاله انجام می‌شود، سناریو دوم حمایت از ساخت نمونه اولیه طرح تحقیقاتی است که درگذشته انجام‌شده است و درنهایت پشتیبانی از نمونه اولیه از یک طرح تحقیقاتی برای تولید انبوه به‌صورت نیمه‌صنعتی و صنعتی برای ورود به بازار از دیگر روش‌های حمایتی موردتوجه ما است. البته خیرین در حمایت از تولید انبوه طرح‌های تحقیقاتی می‌توانند از سود طرح بهره‌مند شوند.

وی افزود: همچنین این امکان وجود دارد که بعضی از خیرین از بازدید جوانان ایرانی از شرکت‌های بزرگ صنعتی و فناوری دنیا و یا دعوت از اساتید بزرگ خارجی برای حضور در ایران و برگزاری کارگاه‌هایی حمایت کنند که در این زمینه نیز آیین‌نامه‌هایی تدوین‌شده است.

مدیرعامل مجمع خیرین حامی فناوری با بیان این‌که با توجه سوابق هیأت مؤسس مجمع در حوزه‌های علمی و فناوری کشور، بانک اطلاعاتی از طرح‌های تحقیقاتی نیازمند حمایت داریم، خاطرنشان کرد: در این بخش فقط نیازمند راهکارهایی برای برقراری ارتباط بین خیرین هستیم که امیدواریم با راه‌اندازی این مجمع بتوانیم شاهد ایجاد این ارتباط باشیم.

 قاسمی از همه خیرینی که به حمایت از فناوری علاقه‌مند هستند، درخواست کرد برای کسب اطلاعات بیشتر و اهدای حمایت‌های خود به مجمع خیرین حامی فناوری به آدرس خیابان خالد اسلامبولی، خیابان شانزدهم، پلاک 6 طبقه همکف مراجعه کنند یا با شماره تلفن 88482554 تماس بگیرند.

 

گزارش: امیر بامه

 

 

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا