تولید مکمل‌های پروبیوتیک با استفاده از طیور بومی اجرا می‌شود

دکتر فضل‌اله افراز در گفت‌وگو باایسنا، با اشاره به اینکه پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی منطقه شمال کشور حدود 10 سال است که در انجام فعالیت‌های پژوهشی در بخش‌های کشاورزی، جانوری(دام، طیور و آبزیان) مشغول به فعالیت است، اظهار کرد: استفاده از بیوتکنولوژی و سایر فناوری‌های نو مانند نانوتکنولوژِی در جهت نیل به خودکفایی محصولات مهم کشاورزی، بهبود کیفیت و افزایش درآمد بخش کشاورزی در راستای توسعه پایدار و تامین امنیت غذایی از اهداف مهم این پژوهشکده است.

وی ادامه داد: بیوتکنولوژی به معنی مدرن، سابقه‌ای به اندازه تمدن بشری و در کشور ما سابقه 50 ساله دارد و با حضور افراد متخصص و فرهیخته، دسترسی ما به دانش لازم در این تکنولوژی سریعتر صورت گرفته است. پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران در سال 87 احداث شده و در چهار منطقه کشور دارای شعبه است.

وی با اشاره به اینکه در جامعه کنونی امنیت غذایی از مسائل استراتژیک جهان است و دولت توجه خاصی به این امر دارد، گفت: کاربرد بیوتکنولوژی در حفظ ذخایر ژنتیک گیاهان، دام و طیور بسیار موثر است و هدف ما اصلاح ژنتیک در راستای تولید بیشتر با حفظ کیفیت و مقاومت در جانوران، آبزیان و گیاهان است.

افراز خاطرنشان کرد: با توجه به پتاسیل‌هایی که در مناطق شمالی کشور وجود دارد تمرکز اصلی ما روی گونه‌های جانوری، دام، طیور و آبزیان است.مدیر پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی منطقه شمال کشور تاکید کرد: ما در پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی منطقه شمال کشور، درخصوص گیاهان استراتژیک زیتون، فندق، مرکبات و برنج، کارهای پژوهشی گسترده‌ای را انجام داده‌ایم و همچنین با استفاده از ژنتیک مولکولی برای گیاهان انجیر، پسته و زیتون توانسته‌ایم نوع ارقام آنها را مشخص کنیم.

وی همچنین به تحقیقات درخصوص جانوران اشاره کرد و افزود: ما تاکنون بیماری‌های ژنتیکی را در خصوص گاو و اسب مشخص کرده‌ایم و همچنین پروژه‌ای را در مورد بیماری‌های ژنتیکی گوسفندان ایرانی داشته‌ایم، همچنین تحقیقات عمده‌ای را درباره «پلی‌هیروسیس» در کرم ابریشم و حشرات صنعتی همچون زنبور به انجام رسانده‌ایم.

افراز خاطرنشان کرد: در حال حاضر دو پروژه بزرگ تولید مکمل‌های پروبیوتیک با استفاده از طیور بومی و همچنین انتقال ژن در ماهی قزل‌آلا با استفاده از ژن ماهی آزاد کشور در دست تصویب داریم. وی متذکر شد: برای دستیابی به دانش فنی تکنولوژی انتقال ژن، به منظور بومی‌سازی این دانش در آبزیان داخل کشور نیز اقداماتی صورت گرفته است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا