خون بندناف نوزادان کشورهای همجوار درایران ذخیره می شود

 دکتر مرتضی ضرابی در گفت و گو با ایرنا، افزود:هم اکنون به جز ترکیه و امارات که بانک خون بندناف دارند، سایر کشورها نمونه خود را پس از جمع آوری به کشورهای دیگر برای نگهداری، ارسال می کنند.وی تاکید کرد:بخش قابل توجهی از نمونه های کشورهای منطقه به دلیل نداشتن امکانات نگهداری، پس از جمع آوری برای ذخیره به کشورهای اروپایی منتقل می شود.

ضرابی از ایجاد دفاتر بانک سلول های بنیادی خون بندناف رویان در دو کشور همسایه خبر داد و گفت:در حال مذاکرات با طرف های مقابل هستیم و به نتایج خوبی رسیده ایم.
وی بیان کرد:تعدادی از نمونه های اقلیم کردستان عراق تا سال گذشته توسط دفترمان در اربیل جمع آوری و برای ذخیره به کشور منتقل اما اخیرا به دلیل مسائل امنیتی امنیتی، فعالیت این دفتر محدود شد.
شرکت فناوری بن یاخته های رویان دفتر اربیل را به دنبال امضای تفاهم نامه ای در آذرماه سال 91 و با هدف ارائه دانش سلول های بنیادی به کشورهای اسلامی راه اندازی کرد.ضرابی با اشاره به اینکه دانش فنی ذخیره سازی سلول های بنیادی در کشور کاملا بومی سازی شده است، افزود: تقریبا در سطح منطقه، بزرگ ترین ظرفیت ذخیره سازی سلول های بنیادی خون بندناف را داریم.
تاکنون 60 هزار نمونه خون بندناف در بانک های عمومی و خصوصی 'شرکت فناوری بن یاخته های رویان' ذخیرشده که از این تعداد، حدود پنج هزار نمونه در بانک عمومی و بقیه در بانک خصوصی این مجموعه ذخیره سازی شده است.دفتر نمایندگی این مرکز در 23 استان راه اندازی شده است و تا پایان سال جاری پنج دفتر در استان های گلستان، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد ایجاد می شود که مجموع دفاتر این مرکز به 28 مورد می رسد.
بانک بند خون ناف، محلی برای نمونه گیری وذخیره سازی خون بندناف نوزاد در هنگام تولد است و این خون برای درمان نوزاد، بستگان و یا افرادی که ازنظر ژنتیکی با صاحب این خون تشابه دارند در زمان ابتلا به بیماریهای خونی یا فلج های مغزی استفاده می شود.
نداشتن سابقه بیماری های خاص، عفونی یا مصرف دارو در زنان باردار از شرایط ذخیره سازی خون بند ناف نوزادان است و نمونه گیری ازنوزادان باید بلافاصله پس از تولد انجام گیرد و هر گونه غفلت در انجام فرآیند، استحصال سلولهای ناکافی و یا آلوده شدن خون ونمونه، امکان استفاده از خون بندناف را از بین می برد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا