تغییرات آب و هوائی دلیل نابودی نئاندرتال ها در اسپانیا

سینا پرس : انسان های نئاندرتال را می توان نزدیک ترین خویشاوندان انسان های امروزی که انسان هوشمند یا هومو ساپینس نام دارند معرفی کرد . این دو گروه انسانی برای مدتی نسبتا طولانی به همراه یکدیگر در بخش های مختلفی از کره زمین زندگی کرده و به مرور نئاندرتال ها منقرض شده و انسان امروزی باقی ماند .

مطالعات جدید پژوهشگران دانشگاه لا لاگونا University of La Laguna نشان دهنده ابعاد جدیدی از زندگی این انسان های باستانی در قاره اروپا است . در این پژوهش ها که با سرپرستی برتیلا گالوان Bertila Galván در حال انجام است ، مشخض شده است که انسان های نئاندرتال باید در حدود 45 هزار سال پیش در شبه جزیره ایبری از بین رفته باشند . که این موضوع نشان می دهد که نئاندرتال ها پنج سال زودتر در این بخش از قاره اروپا  از صفحه روزگار محو شده اند . این اطلاعات بر پایه مستندات به دست آمده از آخرین لایه استقراری سایت  El Salt نتیجه گیری شده است . به گفته باستان شناسان اسپانیائی ، این لایه استقراری دارای آثار بسیار با ارزش و مهمی است .

در همین راستا و بر اساس گزارش Plataforma SINC  باستان شناسان و پژوهشگران نسبت به انجام لایه نگاری وسیعی در محوطه El Salt اقدام کرده و اشیا سنگی و استخوان های باقی مانده از حیواناتی مانند اسب ، بز و گوزن ها را مورد آزمایش قرار دادند .

در این کاووش ها همچنین نمونه شش دندان یک فرد جوان که گمان می رود به آخرین گروه های باقی مانده انسان نئاندرتال در این منطقه تعلق داشته باشد ، مورد آزمایش قرار گرفته و تعیین قدمت شد .

به اعتقاد پژوهشگران بر پایه این مطالعات جدید ، انسان های نئاندرتال در منطقه شبه جزیره ایبری در طی چند هزاره دچار زوال شده و به تدریج نابود شدند . عمده ترین دلیل این موضوع نیز تغییرات آب و هوائی بود که منجر به سرد و خشک شدن هوای منطقه شده است .

مدارک و یافته های موجود در سایت باستانی El Salt و سایر نقاط شبه جزیره ایبری نشان می دهد که گروه های انسان هوشمند پس از نابودی و ناپدید شدن نئاندرتال ها به این منطقه مهاجرت کرده و باقی ماندند .