شارژ باتری لیتیومی در دو دقیقه

سیناپرس: محققان دانشگاه فنی "نانیانگ" سنگاپور آند جدیدی برای باتری های لیتیوم یونی ساخته اند که با استفاده از آن باتری تنها در مدت دو دقیقه نزدیک به 70 درصد شارژ می شود.

این ابتکار عمل بی سابقه موجب شده تا باتری هایی که به این روش تولید می شوند در مقایسه با نمونه های فعلی عمر به مراتب بیشتری داشته باشند به طوریکه گفته می شود تا ده ها هزار بار قابلیت شارژ دوباره را دارند.

این نوآوری می تواند به تولید باتریهای لیتیوم یونی با عملکرد به مراتب بهتر منجر شود. محققان بر این باورند که از این نوع باتری ها حتی می توان در خودروهای برقی نیز استفاده کرد.

به طور کلی باتری های لیتیوم یونی به این دلیل که قابلیت ذخیره سازی انرژی قابل توجه در جای بسیار کوچک را دارند به شدت مورد توجه صنایع مختلف از جمله تولید کنندگان تجهیزات الکترونیکی قرار گرفته است اما تنها نقطه تاریک این فناوری مدت زمان نسبتا زیادی است که برای شارژ آنها باید صرف شود و این مشکل نیز ریشه در محدودیتهای آند این دسته از باتری ها دارد که معمولا از گرافیت ساخته می شوند.

نقل و انتقال یون های لیتیومی در این باتری ها زمان بر بوده و گذشته از آن سطوح الکترودها نیز همین سرعت را کمتر نیز می کند و این یعنی افزایش قابل توجه مدت زمان مورد نیاز برای شارژ. اکنون محققان دانشگاه فنی "نانیانگ" سنگاپور آند جدیدی تولید کرده اند که هر دوی این مشکلات را در یک زمان حل کرده است.

در این ابتکار عمل به جای گرافیت از ماده ژل مانندی استفاده شده که حاوی نانولوله های دراز ساخته شده از دی اکسید تیتانویم است.

باتریهای لیتیوم یونی که با استفاده از این ماده ژل مانند تولید می شوند سریعتر شارژ شده و در عین حال طول عمر بیشتری نیز دارند.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا