کاهش آسیب پوکی استخوان با تزریق هورمون رشد

یکی از بیماری هایی که در دنیای مدرن امروزی به شدت در حال رشد است، بیماری پوکی استخوان محسوب می شود. تنها در ایالات متحده آمریکا تعداد 10 میلیون بیمار مبتلا به پوکی استخوان وجود دارند که در این میان، سهم بسیار زیادی را بانوان تشکیل می دهند.

دانشمندان معتقدند که میزان خطر ابتلا به پوکی استخوان در بانوان به میزان 3 برابر بالاتر از آقایان است و به همین دلیل نیز در میان مبتلایان به پوکی استخوان در آمریکا، 80 درصد از جمعیت کل، جنسیت مونث دارند. حال دانشمندان بدون در نظر گرفتن شرایط ابتلا به این بیماری، به سراغ یافتن راهکاری برای بهبود بیماران متعدد مبتلا به پوکی استخوان رفته اند.

تیم تحقیقاتی مسئول این پروژه دریافته اند که استفاده از هورمون رشد برای این بیماران می تواند به شدت در کاهش میزان شکستگی ها موثر باشد. این تیم برای تحقیقات خود گروهی از بیماران سالخورده مبتلا به پوکی استخوان را انتخاب کرده و به سه دسته تقسیم کردند. دسته نخست به صورت منظم شبه دارو یا داروی تلقینی دریافت می کردند. همچنین دسته دوم و سوم به ترتیب 1 و 2.5 واحد هورمون رشد دریافت می کرند. همچنین تمام شرکت کنندگان در این آزمایش ها، بانوانی با سنین بین 50 تا 70 سال بودند که برای یک دهه تحقیقات داوطلب شده بودند.

دانشمندان به مدت 18 ماه اقدام به تزریق داروی تلقینی و یا هورمون ها به شرکت کنندگان کردند و در ادامه نیز پس از این مدت، تزریق شبه دارو متوقف شد ولی تزریق هورمون برای 8 ماه دیگر ادامه پیدا کرد. پس از این سه سال، دانشمندان به مدت 7 سال شرایط استخوانی این بانوان را مورد بررسی قرار دادند و دریافتند که کسانی که شبه داور دریافت کرده بودند، کمترین میزان مواد معدنی و چگالی استخوانی را دارا هستند. همچنین افرادی که دوز 1 واحدی دریافت کرده اند به مراتب دارای چگالی استخوانی کمتری نسبت به افرادی که دوز 2.5 واحدی دریافت می کردند بودند.

به این ترتیب به نظر می رسد که تزریق مستقیم هورمون رشد به انسان می تواند از اثرات ناشی از پوکی استخوان در سالخوردگی به صورت چشمگیری بکاهد. شایان ذکر است که نتایج این تحقیقات در قالب یک مقاله علمی در ژورنال بین المللی پزشکی غدد و متابولیسم به چاپ رسیده است.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا