پاسخ هاوکینگ معمای سیاهچاله ها را حل کرد

 سیاهچاله ها به ذخیره اطلاعاتی می پردازند که درون محوطه سیاهچاله ها سقوط می کنند. از دیرباز، یک سوال ذهن تمامی فیزیکدانان را به خود مشغول کرده بود، زمانی که چیزی درون سیاهچاله ها بلعیده می شود، اطلاعات مربوط به وضعیت فیزیکی آن دچار چه سرنوشتی می شوند.

این موضوع در حالی است که از آن با عنوان یکی از مرموزترین مسائل فیزیک مدرن یاد می شود زیرا پارادوکس اطلاعاتی در آن وجود دارد. بر اساس اصول مکانیک کوانتوم، همه چیز در جهان می تواند به اطلاعات تجزیه شود و بر اساس این قوانین، اطلاعات هرگز نابود نمی شوند حتی وقتی توسط سیاهچاله ها بلعیده می شوند.

فیزیکدانان در سال های گذشته بر این باور بودند، زمانی که چیزی بلعیده می شود اطلاعات آن نیز از بین می رود اما این مورد با قوانین فیزیک کوانتوم تناقض داشت. تمامی حدس و گمان های گذشته در حالی است که پرفسور هاوکینگ می گوید :« ممکن است این اطلاعات هرگز وارد سیاهچاله ها نشده و باقی بمانند. اطلاعات مربوط به اجرامی که داخل سیاهچاله ها می افتند، می توانند فرار کرده و در اصل داخل سیاهچاله ها نمی روند. پس اگر زمانی در داخل سیاهچاله ای گیر افتادید، نگران نباشید و تسلیم نشوید زیرا می توانید زنده بمانید!»

پرفسور هاوکینگ در کنفرانسی در موسسه رویال فناوری «کی تی اچ» در سوئد گفت: «بر خلاف تفکرات گذشته این اطلاعات در داخل سیاهچاله ها ذخیره نمی شوند بلکه در افق رویداد (مرزی که نور نمی تواند از چاه جاذبه فرار کند) اطلاعات به هولوگرامی ۲ بعدی منتقل و در لبه افق رویداد باقی می مانند، پدیده ای که از آن با عنوان (super translation) یاد می شود.»

استیون هاوکینگ از دهه ۱۹۷۰ میلادی و با مطرح کردن ساخت فرض نحوه عملکردهای کوانتومی در سیاهچاله و منتشر شدن فوتون ها و فرار از سیاهچاله ها مشهور شد. اکنون وی به سوال مهمی پاسخ داده که مدت ها بود ذهن فیزیکدانان بسیاری را به خود مشغول کرده بود.

 black hole

هاوکینگ معتقد است : « پاسخ این سوال بدین معنا نیست که می توان پیامی را از داخل سیاهچاله ها به بیرون فرستاد اما اطلاعاتی که در مورد ذرات داخل رونده وجود دارند، بازگشت داده می شوند اما به هم ریخته و بلا استفاده خواهند بود.

اکنون فیزیکدانان می دانند که سیاهچاله ها دیگر آن حفره های مرگبار و غیر قابل گریزی که در گذشته تصور می شد، نیستند و می توان وارد آنها شده و از آنها نیز خارج شد. اما احتمال دیگری نیز وجود دارد، وقتی که اطلاعات موفق به گریز از سیاهچاله ها می شوند شاید از جهان دیگر سر در بیاورند.

به گزارش مهر ، هاوکینگ معتقد است، با توجه به تعدد سیاهچاله ها این احتمال وجود دارد. اگر چاله ای بزرگ و از نوع چرخشی باشد، باید راهی به جهان دیگر نیز داشته باشد. اما نمی توان از این سیاهچاله به جهان اخیر بازگشت بلکه ممکن است چیزهایی که از داخل آن فرار کرده از طرف دیگر بیرون آمده و سر از جهان دیگری درآورند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا