توسعه علوم اعصاب و شناختی نیازمند افزایش سرمایه گذاری

 دکتر محمدتقی جغتایی درگفت وگو با ایرنا افزود: اکنون دردنیا یک سوم مقالات پژوهشی مربوط به علوم اعصاب و علوم شناختی است و در دو دهه گذشته تحقیقات در حوزه های علوم اعصاب به ویژه در حوزه علوم شناختی افزایش یافته است.وی با اشاره به اینکه دنیا برای علوم شناختی سرمایه گذاری عظیمی کرده است، بیان کرد: علوم شناختی کاربردهای بسیار متعدد حتی درحوزه دفاعی ومهندسی دارد؛ بنابراین درحال حاضر کشورهای آمریکایی و اروپایی بیشترین بودجه را بر روی استفاده از تکنولوژی های علوم شناختی در حوزه دفاعی و نظامی متمرکز کرده اند.

جغتایی اظهارکرد: علوم شناختی، مغزانسان را مورد مطالعه قرارمی دهد و به عبارت دیگر، به دنبال پاسخ به چگونگی عملکرد مغز انسان است تا به کارکردهای شناختی مانند تفکر، آگاهی وحافظه پاسخ دهد، با توجه به شناخت تاثیرعلوم شناختی درزندگی بشر، کشورها با سرمایه گذاری های کلان، پروژه های گسترده ای را انجام می دهند به عنوان مثال پروژه نقشه برداری مغز اکنون در آمریکا و اروپا درحال انجام است.
وی ادامه داد: اکنون نگرش انسان ها در رابطه با مغز وساختار آن تغییر پیدا کرده است، درگذشته فکر می کردند مغز یک ساختاری است که تغییرپذیرنیست اما امروزه متوجه شده اند که مغزساختاری انعطاف پذیر دارد بنابراین پژوهشگران درحال استفاده از این خاصیت مغزهستند.
جغتایی بیان کرد: اکنون حوزه علوم اعصاب وشناختی هم برای افراد بیمار و هم افراد سالم مورد استفاده قرارمی گیرد، استفاده از این حوزه برای افراد سالم به این صورت است که توانایی مغزی را افزایش دهیم و چه کنیم که آدم ها منطقی بار بیایند و از مغز خود خوب استفاده کنند.
وی گفت: یافته های این علم می تواند به بهبود کیفیت زندگی افراد جامعه بیانجامد، درایران نیز نیاز است برای گسترش این علم بین رشته ای افراد از دیگر رشته ها به این رشته ورود کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا