گزارش ویدئویی از روند سریع پیشروی کویر در آفریقا

به گفته مقامات کمیسیون عالی آب ، جنگل ها و مبارزه با خشکسالی (Morocco’s High Commission for Water, Forests and the Fight against Desertification)، هشتاد درصد از خاک مراکش مستعد تبدیل شدن به صحرا و بیابان است.

مسیر منتهی به جنوب شرقی مراکش، منطقه ای گرم، خشک و خاکی است. آب و هوای خشن و خشک و کمبود بارندگی باعث شده تا گیاهان بسیار کمی در این منطقه رشد کنند. تاثیر شرایط تغییرات آب و هوایی در مناطقی مانند Tanzida که در آن جا درختان نخل بخشی از واحه را پوشانده ، قابل ملاحظه است .

علاوه بر این ، در این مناطق که دوره های خشکسالی طولانی وجود دارد ، آمدن باران زیاد هم خوش آیند نیست چرا که این گونه باران ها معمولا باعث ایجاد سیل می شوند و سیل همه چیز را در مسیر خود نابود می کند .

جمال یعقوبی (Jamal Yacoubi) معاون رئیس بخش سکورا (Skoura) می گوید: « در این واحه وقتی باران شدید و توفانی می آید برای زمین هیچ فایده ای نداشته و باعث فرسایش خاک می شود. در حدود سی تا چهل سال گذشته عرض روخانه حجاج (Hajjaj River) حدود ده متر بوده ، اما امروزه در برخی بخش ها عرض آن به پانصد متر رسیده است . »

یکی مقامات کمیسیون عالی آب ، جنگل ها و مبارزه با خشکسالی اظهار داشت که کمبود آب و حرکت توده های شن ، بزرگترین مشکل مردم بومی این منطقه است . هر سال بستر روخانه ها در حال گسترش پیدا کردن هستند و سیل هایی که در اثر بارش باران ایجاد می شود، باعث خرابی پل ها شده و ارتباط روستاها را با دیگر مناطق برای مدت چند هفته قطع می کند .

یکی از اعضای کمیسیون فوق الذکر گفته است که این کمیسیون از این مساله و مشکل مردم این منطقه رنج می برد و نیازمند کمک است . حسین شرفی (Hussein Sharafi) در رابطه با مشکلات مردم  این منطقه می گوید : « هیچ کس به ما کمک نمی کند . هیچ آبی در رودخانه نبوده و چاه ها در حال خشک شدن هستند . ما نیازمند کمک هستیم . »

این کمیسیون عالی با کمک سازمان های بین المللی در نظر دارند تا در پی برنامه ای ده ساله با خشکسالی این منطقه مقابله کرده و درجلوگیری از تبدیل شدن مراکش به بیابان اقدامات لازم و مفید را انجام دهد. در این طرح بیابان زدایی می توان به برنامه هایی از قبیل جنگل کاری ، مبارزه با آتش سوزی جنگل ها و افزایش پوشش گیاهی اشاره کرد که در دست اجرا قرار دارند . قابل ذکر است که آتش سوزی ها هر ساله در حدود سه هزار هکتار از پوشش گیاهی و جنگلی را نابود می کند ، توقف این مساله کمک بزرگی به بهوبد شرایط آب و هوای منطقه خواهد کرد .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا