کشف ارتباط محل زندگی و تولیدمثل پرندگان

دانشمندان دانشگاه مونتانا به تازگی به تحقیقات جدیدی درباره تفاوت های ناشی از زیستگاه بر زندگی پرندگان به عمل آورده اند. این دانشمندان برای تحقیقات خود به بررسی پرندگان آوازه خوان  (songbird) پرداخته و زندگی دو نوع مشابه از این پرنده در مناطق استوایی و مناطق عادی در نیم کره شمالی زمین را با یکدیگر مقایسه کردند.

در این تحقیقات مشخص شد که پرندگانی که در محیط های استوایی زندگی می کنند، تعداد کمتری فرزند خواهند داشت با این وجود طول عمر آنها بیشتر است. هم چنین در این تحقیقات مشخص شد که بال های پرندگان مناطق استوایی در قیاس با بالاهای گونه مشابهشان در نیم کره شمالی، سریع تر رشد کرده و بزرگ تر خواهد بود.

دانشمندان با برداشت این اطلاعات و در کنار هم قرار دادن آنها موفق به حل یک معمای زیستی شده و توانستند علت این پدیده را توضیح بدهند. توماس مارتین به عنوان دستیار پروفسور در دانشگاه مونتانا مسئول انجام این تحقیقات بوده است. او در این باره می گوید: «تمامی گونه های پرندگان در مراحل مختلف زندگی خطر مرگ را حس می کنند. دانستن این خطر و در کنار آن نحوه بزرگ کردن فرزند توسط پرندگان، یک امر محوری برای درک تفاوت های ایجاد شده به واسطه طول جغرافیایی محل زندگی پرندگان آوازه خوان است.»

جالب است بدانید که این پژوهش از سال 2009 آغاز شده و تا سال 2014 میلادی ادامه داشته است. این دانشمندان در تحقیقات خود تعداد 20 الی 30 گونه از پرندگان آوازه خوان موجود در قاره امریکا را مورد بررسی و مقایسه قرار دادند. همچنین با مراجعه به قاره های دیگر، نمونه هایی را از کشورهایی مانند مالزی تهیه و به اطلاعات دریافتی خود اضافه کردند. در نهایت نیز نتایج این تحقیقات در قالب یک مقاله علمی در ژورنال بین المللی علوم (Science) به چاپ رسید.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا