ردیابی موفقیت آمیز حیوانات نشان گذاری شده با پهباد

یکی از مشکلاتی که در مطالعات مربوط به جانورشناسی وجود دارد، عدم تطابق محیط  زندگی موجودات با محیط قابل دسترسی توسط دانشمندان است. برای نمونه در بسیاری از موارد حیوانات در مناطقی زندگی می کنند که رفتن به آنجا با وسایل نقلیه ممکن نخواهد بود و حضور فیزیکی مستقیم نیز بر روی نحوه زندگی موجودات تاثیرگذار خواهد بود.

حال دانشمندان استرالیایی موفق شده اند تا با استفاده از آخرین فناوری های ممکن، این مشکل را رفع کنند. این دانشمندان ابتدا  یک نشانگر (تگ) بسیار کوچک طراحی کردند که می تواند از خود امواج رادیویی ساتع کند. این نشانگر کمتر از 1 گرم وزن دارد و نصب آن روی بدن حیوانات بسیار ساده خواهد بود و موجودات مختلف را آزار نخواهد داد.

در ادامه نیز با توجه به امواج ارسالی توسط این نشانگر می توان نقشه ای از حضور این موجودات را در کامپیوتر ایجاد کرد. در ادامه دانشمندان برای ردیابی و مطالعه بهتر این حیوانات دست به دامن پهبادها شدند و با کمک این ابزارهای کنترل از راه دور، به نقاطی که پیش از این برای آنها غیرقابل دسترسی بوده است نیز دسترسی پیدا کرده اند.

دکتر دبی ساندرز (Debbie Saunders) از افراد فعال در این پروژه که به عنوان استاد در دانشگاه ملی استرالیا مشغول به فعالیت است در این باره می گوید: «روبات های پرنده کوچک به دانشمندان اجازه می دهند که بتوانند حیوانات نشان گذاری شده را با سرعت و دقت بالاتری پیدا کنند. به این ترتیب می توان کوچک ترین و ناشناخته ترین موجودات را نیز مورد بررسی قرار داد زیرا می توان به تمامی نقاط غیرقابل دسترسی نیز دسترسی پیدا کرد.»

این طرح به صورت آزمایشی در جنگل های کانبرا در استرالیا به مرحله عمل در آمده است و در این آزمایش ها، دانشمندان از نتایج به دست آمده بسیار راضی به نظر می رسیدند. شایان ذکر است که تا به امروز تعداد 150 پرواز آزمایشی توسط پهبادهای ردیابی حیوانات نشان گذاری شده در استرالیا به انجام رسیده است.