حل مشکل انحلال داروهایی همچون ایبوپروفن در جریان خون

قبل از اینکه ایبوپروفن بتواند سردرد شما را کاهش بدهد، در جریان خون شما رسوب کرده است. بنابراین مشکل پروفن غیر قابل حل بودن است. ساختارهای بلورین سفت و سخت مولکول‌های آن، انحلال آن را در جریان خون مشکل می‌کند. برای غلبه بر این مسئله، تولید کنندگان اقدام به استفاده از مواد افزودنی و بسیاری از داروهای دیگر کردند اما بیشتر این مواد شیمیایی موجب افزایش هزینه و عوارض دارو می‌شوند. کلید ساخت دارویی هایی که به خودی خود بیشتر حل می‌شوند، تولید ذرات برون ساختار یا آمورف‌ها است.

محققان هاروارد دانشکده مهندسی و علوم کاربردی سیستم جدیدی را توسعه داده‌اند که می‌تواند نانوذرات آمورف را در مقیاس‌های بزرگ تولید کند که به سرعت حل می‌شود.

اما فقط این نیست، بلکه سیستم بسیار موثر در توان تولید نانوذرات آمورف‌ها از طیف گسترده‌ای از مواد است که برای اولین بار مواد معدنی مانند نمک طعام با گرایش بالا به تبلور نیز جزو این مواد محسوب می‌شود.

این نانو ذرات معدنی و بدون ساختار خواص الکترونیکی، مغناطیسی و نوری متفاوتی از همتایان کریستالی خود دارند که می‌توانند کاربردهای فراوانی در زمینه مهندسی مواد ارائه دهند.

David A.weits دکترای فیزیک هاروارد می‌گوید: این یک راه ساده و اعجاب انگیز برای تولید نانوذرات آمورف از هر ماده‌ای است که به ما اجازه‌ی شناسایی سریع و آسان خواص این گونه مواد را می‌دهد. به تعبیری دیگر این روش، راه را برای تولید داروهایی موارد استفاده تر باز می‌کند.

در ابتدا یک حلال خوب مانند آب یا الکل به داخل نبولایزر پمپاژ می‌شود. در داخل نبولایزر هوای فشرده دو برابر سرعت اسپری قطرات مایع از کانال‌های بسیار باریک حرکت می‌کند. قطرات کاملا بعد از گذشت یک تا سه میکرو ثانیه از زمانی که اسپری شدند، خشک می‌شوند و نانو ذرات آمورف را پشت سر می‌گذارند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، نویسنده‌ی ارشد این مقاله، Esther Amstad بیان می‌کند: در ابتدا ساختار آمورف بسیار گیج کننده بود، اما سپس تیم تحقیقاتی متوجه شدند که این سرعت مافوق صورت نبولایزر بود که قطرات را سریعتر از حد انتظار تبخیر می‌کرد. همانطور که انسان خیس در معرض باد قرار می‌گیرد، سریعتر خشک می‌شود.

این عامل از تبلور نانو ذرات جلوگیری می‌کند، حتی در موادی که برای کریستالی شدن بسیار مستعدند، همچون نمک طعام، نانو ذرات آمورف در مقابل تبلور حتی در دمای اتاق بسیار پایدارند.

Amstad افزود: گام بعدی توصیف خواص این نانوذرات آمورف جدید و کشف کاربردهای بالقوه‌ی آن است.