افتتاح مرکز تحقیقات حمل ونقل و ترافیک دانشگاه شیراز

به گزارش ایسنا، دکتر قاسم حبیب ‏آگهی، رئیس مرکز تحقیقات حمل ونقل و ترافیک دانشگاه شیراز در ابتدای این مراسم اظهار کرد: از سال‏‌ها قبل، نیاز به وجود یک مرکز در زمینه‏ مسائل مربوط به حمل ونقل در جنوب کشور احساس می‏‌شد. لذا با توجه به نیاز مبرم به تأسیس چنین مرکزی، سال گذشته با همکاری شهرداری شیراز پایه‏‌گذاری طرح شروع شد که لازم است از زحمات هیئت رئیسه‏ دانشگاه برای تخصیص فضای مناسب برای این مرکز تشکر کنم.

وی افزود: در حال حاضر این مرکز تحقیقات، کنترل ترافیک شهر شیراز را در دستور کار دارد و یکی دیگر از برنامه‏‌ها، راه‌‏اندازی رشته‏ حمل ونقل و ترافیک در دانشگاه شیراز است.

رئیس مرکز تحقیقات حمل ونقل و ترافیک دانشگاه شیراز خاطرنشان کرد: این مرکز با دو دانشگاه معتبر کشور یعنی دانشگاه علم و صنعت و دانشگاه صنعتی شریف تفاهم‌‏نامه دارد و از استادان آن دانشگاه‏‌ها استفاده می‏‌کند و همچنین از حضور استادان کشور آمریکا و فارغ‌‏التحصیلان داخلی بهره می‌بریم و در خصوص استفاده از محققان بومی، با دانشگاه صنعتی شیراز و دانشکده‏ فنی و حرفه‌‏ای شهید باهنر شیراز تفاهم‌‏نامه داریم.

حبیب‏‌آگهی خاطرنشان کرد: این مرکز تنها مرکز حمل ونقل جنوب کشور است و خوشبختانه با کارایی خوبی کار مرکز را به جلو می‌‏بریم و امیدواریم با همکاری سایر مسئولان شهر و استان، بتوانیم بهترین مرکز در کشور شویم.

وی اضافه کرد: از مسئولان شهر شیراز، شهرداری، شورای شهر، نیروی انتظامی و نظام مهندسی تشکر می‏‌کنم و امیدوارم که دیگر سازمان‏‌ها نیز ما را یاری دهند که با اجرای سایر پروژه‏‌ها، بتوانیم فعالیت مستمر مرکز را ادامه دهیم.

معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری شیراز هم در این مراسم به لزوم انجام مجدد طرح مطالعات حمل ونقل اشاره کرد و گفت: من، هم به عنوان یک شهروند و هم به عنوان کسی که مسئولیت حمل ونقل و ترافیک شهر شیراز را عهده دار هستم، توقع دارم که این طرح مورد بازنگری قرار گیرد.

مهندس زحمت‏کش با مقایسه‏ شهر با یک بیمار و لزوم تسریع در انجام مطالعات، افزود: همان طور که اگر روند درمان بیمار طولانی شود، ممکن است منجر به یک بیماری سخت و در نهایت فوت شود، اگر در سطح شهر هم کارها طولانی شود، اساساً نسخه‌‏ای که پیچیده می‏‌شود، نمی‌‏تواند شهر را درمان کند و طولانی شدن مطالعات باعث می‌‏شود که در نتیجه‏‌گیری آن تغییر به وجود آید.

وی اظهار کرد: دانشگاه شیراز با توجه به تخصص و توانمندی‏‌های زیادی که دارد به عنوان مشاور، کار بازنگری طرح حمل ونقل ترافیک شهر را انجام می‌‏دهد.

معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری شیراز اضافه کرد: با دکتر ارشاد رئیس دانشگاه شیراز، دکتر صفوی قائم مقام رئیس دانشگاه و معاون برنامه‌ریزی و توسعه دانشگاه شیراز و دکتر عریان معاون پژوهش و فناوری این دانشگاه جلسات متعددی داشته‌ایم که در نهایت منجر به عقد قرارداد با دانشگاه شیراز شد و از تمام توان علمی دانشگاه استفاده خواهیم کرد.

مهندس زحمت‏کش خاطرنشان کرد: از دانشگاه شیراز توقع داریم که مطالعات به موقع و به سرعت انجام شود و پیش برود و هر شش ماه از بخشی از مطالعات استفاده کنیم؛ از سوی دیگر، سرعت باعث نشود که به کمیت و کیفیت توجه و دقت نشود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز در خصوص مترو و قطار شهری هم اظهار کرد: به دلیل طولانی شدن جریان کار، زمان استفاده از اعتبارات را از دست داده‌‏ایم و امیدواریم که به لطف مسئولان کار به نتیجه برسد.

در ادامه این مراسم، دکتر عریان، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شیراز اظهار کرد: ما کارهای زیادی با نهادهای مختلف از جمله شهرداری داشته‌‏ایم و این کار نمایانگر تعامل بین دانشگاه و بخش اجرایی است.

عریان افزود: این پروژه سه میلیارد و 500 میلیون تومانی به محوریت دانشگاه شیراز و با همکاری دانشگاه صنعتی شیراز و دانشکده‏ فنی و حرفه‏‌ای باهنر اجرا می‏‌شود.

وی تاکید کرد: مجریان باید به این باور برسند که دانشگاه شیراز دانشگاه جامعی است که در تخصص‌های مختلف می‌‏تواند مشکلات شهر را حل کند و بدون تعامل دانشگاه و بخش اجرا، داشتن شهری مانند شهرهای دنیا ممکن نیست.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شیراز ادامه داد: زیبنده‏ی استان فارس نیست که بعضی از پروژه‏‌ها از استان خارج و یا در تهران اجرا می‌‏شود؛ پروژه‏‌ها باید در سطح استان باقی بمانند. در بزرگ‏ترین دانشگاه‌‏های دنیا هم تمام تخصص‌‏ها وجود ندارد. دانشگاه شیراز می‏‌تواند محور باشد و اگر در زمینه‌‏ای تخصص اصلی را ندارد، از دیگر دانشگاه‏‌ها می‌‏تواند استفاده کند.

عریان خاطرنشان کرد: ما در کنار هم و با اعتماد کارهای کلان انجام می‌دهیم و شهر شیراز را با انجام فعالیت‏های چشمگیرتر، به شهری جذاب و زیبا تبدیل می‌کنیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا