نقش پروتئین در جلوگیری از بیماری‌های قلبی

پروتئین‌ها نقش بسیار مهم و حیاتی را در بدن ما ایفا می‌کنند و گنجاندن آنها در رژیم غذایی خود، امری ضروری تلقی می‌شود. بدن به کمک پروتئین‌ها می‌تواند pH  خون را متعادل سازد و همچنین، به عنوان منبع سومی برای تولید انرژی به پروتئین ها پناه ببرد. علاوه بر اینها، مصرف پروتئین از بافت‌های بدن که همواره در حال تخریب و تشکیل شدن هستند نگهداری می‌کند. سیستم ایمنی بدن نیز به کمک پروتئین‌ها تقویت می‌شود.

پروتئین‌های مورد نیاز بدن از طریق دو منبع حیوانی و گیاهی تامین می‌شوند. منابع گیاهی پروتئین شامل غلات و حبوبات است. منابع حیوانی آن نیز علاوه بر گوشت قرمز و سفید، تخم مرغ و لبنیات را نیز شامل می‌شود.

مطالعات پیشین نشان می‌دهند که مصرف زیاد پروتئین در وعده‌های غذایی روزانه سبب کاهش فشار خون می‌شود. پژوهشگران در پی یافتن پاسخی برای این پرسش که کدام یک از منابع پروتئینی (گیاهی و حیوانی) برای بدن فایده بیشتری دارند مطالعه‌ای را روی 2000 زن انجام دادند. در این مطالعه، آنها رژیم غذایی افراد شرکت کننده را تحت نظر قرار دادند و آن را با فشار خون و ضخامت رگ‌های خونی هر کدام از آنها مقایسه کردند.

نتایج نشان داد آن دسته از افراد که بیشترین مقدار پروتئین را مصرف می‌کردند، فشار خون کمتری داشتند. علاوه بر این، سفتی رگ‌های خونی نیز در بدن آنها کمتر بود. مسئله مهم اینجاست که منبعی که برای تامین پروتئین مورد استفاده قرار می‌گرفت مشخص می‌کرد که کدام یک از این دو فایده به بدن فرد برسد. منبع گیاهی، عامل کاهش فشار خون در بدن بود. در حالی که، منبع حیوانی پروتئین سلامت رگ‌های خونی را تامین می‌کرد.

این مسئله سبب شد پژوهشگران نگاه عمیق‌تری به پروتئین‌های موجود در این دو منبع گیاهی و حیوانی بیاندازند. 7 نوع پروتئین مورد بررسی قرار گرفتند که از میان آنها 3 پروتئین به نام های گلوتامیک اسید، لوسین و تیروزین در منبع حیوانی وجود دارند. مصرف بیشتر این 3 نوع پروتئین، سبب کاهش سفتی رگ‌های خونی می‌شود. 4 پروتئین دیگر نیز شامل آرژنین، سیستئین، گلیسین و هیستیدین می‌شوند. پژوهشگران دریافتند که تمامی این 7 نوع پروتئین در پایین آوردن فشار خون نقش دارند.

نکته مهمی که مورد توجه آنها قرار گرفت میزان تاثیرگذاری این پروتئین‌ها بود. همان قدر که کشیدن سیگار منجر به گرفتگی رگ‌ها می‌شود، مصرف پروتئین‌های حیوانی نیز سبب کاهش سفتی آنها و در نتیجه سلامت رگ‌های خونی بدن می‌شوند. منبع حیوانی پروتئین نیز همان قدر که مصرف نمک فشار خون را افزایش می‌دهد، سبب کاهش آن می‌شود.

گفتنی است که فشار خون بالا یکی از عوامل مهم بروز بیماری قلبی و عروقی است. بنابراین، با متعادل نگاه داشتن آن می‌توان از مرگ و میر ناشی از سکته قلبی و یا بیماری عروق کرونری قلب جلوگیری کرد.

این پژوهش به طور کامل در مجله Journal of Nutrition به چاپ رسیده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا