چاپ مدل سه بعدی پروتئین های پیچیده ، کلید درمان سرطان

بر اساس گزارش های پژوهشی  منتشر شده از سوی امپریال کالج لندن (Imperial College London) ، محققان این دانشگاه مدل های پروتئین های پیچیده که از اجزای حیاتی در روند تکثیر DNA بوده را با کمک چاپگرهای سه بعدی چاپ کردند . این مدل ها می تواند کلیدی برای پیدا کردن روش درمانی موثر و قطعی برای سرطان ها باشد .

هنگامی که سلول های بدن ، دی ان ای خود را برای رشد و تکثیر کپی می کنند ، فرآیند حیاتی و ضرروی محسوب می شود اما اگر سلول های فوق  این عمل را انجام ندهند و اشتباهاتی در روند فرآیند ایجاد شود باعث مرگ سلول ها و یا ایجاد سلول های سرطانی می شود . برای به دست آوردن دی ان ای در رشد و تکثیر سلولی ، سلول ها از یک ماشین پیچیده استفاده می کنند که از صدها جزء و بخش مجزا تشکیل شده است.

به همین دلیل تیمی از پژوهشگران امپریال کالج لندن تلاش کردند تا مقیاس بزرگی از مدل ساختار این پروتئین را از روی تصاویر میکروسکوپی با وضوح بالا ، با چاپگرهای سه بعدی چاپ کنند . در واقع مدل های سه بعدی چاپ شده می توانند به محققان کمک کنند تا چگونگی جمع شدن و ترکیب اجزای پروتئین های کوچک با یکدیگر را در ماشین کپی پیچیده به شکلی واضح مشاهده کنند و آن را مورد بررسی قرار دهند .

محققان از طریق همین مدل ها دریافتند که اگر یک پروتئین کلیدی به نام Cdc6 را از روند پیوستن به ماشین کپی پیچیده جدا کنند ، کار این ماشین متوقف شده و کپی دی ان ای آن انجام نمی شود . بنابراین پروتئین Cdc6  موتور حرکتی این ماشین محسوب شده که وجودش باعث می شود تا روند کار هموار شده و کار کپی دی ان ای به خوبی انجام شود . کریستین اسپک (Christian Speck) سرپرست تیم تحقیقاتی امپریال کالج لندن در رابطه با این پروتئین می گوید : « این یک نوع پروتئین کنترل کیفیت است. »

به اعتقاد این محققان، یافته ها و نتایج این پژوهش ها در آینده برای پیدا کردن روش های درمانی بهتر و موثرتر جهت درمان سرطان ها مفید خواهد بود . داروهای شیمی درمانی که در حال حاضر مورد استفاده قرار می گیرد ، باعث از بین رفتن سلول های سرطانی می شود در حالی که دی ان ای  این سلول ها نیز صدمه می خورند و در کنار آن دی ان ای سلول های سالم نیز آسیب دیده و از بین می روند . این مساله باعث جهش ژنتیکی سلول ها شده و در نهایت به صورت تومورهای ثانویه که معمولا وخیم تر هستند ، ظاهر می شوند .

بر اساس این مطالعات می توان گفت در صورتی که محققان بتوانند با در نظر گرفتن این ماشین سلولی که کپی دی ان را انجام می دهد ، روش درمانی مناسب را ایجاد کنند در نتیجه می توانند دی ان ای سلول ها را نیز در نظر گرفته و خطر عوارض جانبی داروها را کاهش دهند و از جهش ژنتیکی سلول ها و تومور ثانویه جلوگیری کرد .