استفاده از تگ های RFID برای کنترل خودروها

کشور مالزی در سال های آینده قصد دارد برای کنترل و پیگیری وسایل نقلیه در این کشور از تگ های  RFID استفاده کند. این برنامه در ماه اکتبر به صورت آزمایشی در منطقه ایست بازرسی مرزی این کشور انجام خواهد شد و در صورت موفقیت تا سال 2018 در سراسر کشور مالزی اجرایی خواهد شد. این برچسب ها به گونه ای طراحی شده اند که در صورت مخدوش یا کنده شدن به راهداری هشدار خواهند داد.

سیستم RFID در واقع برای پی گیری و ردیابی دزدان و مجرمان طراحی شده است اما در عین حال می تواند بر روی ترافیک جاده ای هم نظارت دقیق داشته باشد. استفاده از این سیستم در کنار مزیت هایی که دارد می تواند معایبی نیز داشته باشد از جمله این که حریم خصوصی افراد از بین می رود و نیز می توان از آن برای ردیابی فعالان سیاسی استفاده کرد.

 با وجود این که مقامات رسمی این کشور اعلام کرده اند که داده های ردیابی اتوموبیل ها به کمک الگوریتم های نیرومند کامپیوتری، رمزگذاری شده اند اما باز هم می توان انتظار سواستفاده از آنها را داشت زیرا هیچ تضمینی برای حفظ امنیت آنها وجود ندارد.

شایان ذکر است که دستگاه های RFID، چیپ های بسیار کوچکی هستند. این دستگاه نام خود را از مخفف عبارت Radio-frequency identification به معنی سامانه شناسایی با امواج رادیویی گرفته است. این سیستم ها برای ارسال و دریافت داده ها از طریق امواج الکترومغناطیسی طراحی شده اند و به همین دلیل نیز می توان از آنها در فرایندهایی مشابه روند یاد شده توسط پلیس مالزی استفاده کرد.

منبع

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا