سهم داروسازان در اقتصاد سلامت کشور 15 درصد است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، دکتر سیدحسن هاشمی روز پنجشنبه در مراسم بزرگداشت روز داروساز در تالار رازی اظهار کرد: در ایران در حوزه دارو توانمندی های زیادی وجود دارد، چراکه حدود 96 درصد داروها در کشور تولید می شود و بدون درنظر گرفتن مواد اولیه وارداتی برای برخی داروها، تولید خالص دارو در کشور بیش از 50 درصد است.
وی با بیان اینکه از طرف دولت از همه داروسازان به دلیل همراهی با طرح تحول نظام سلامت قدردانی می کنم، ادامه داد: مردم به خوبی می دانند که داروسازان نقش ویژه ای در ارایه خدمات در حوزه پیشگیری و درمان دارند.
وزیر بهداشت به صادرات برخی داروهای تولید داخل اشاره کرد و گفت: در مجموع وضعیت حوزه دارو در ایران مناسب است اما باید تلاش کنیم به فناوری های نوین در این حوزه دست یابیم و در حوزه صادرات تقویت شویم؛ بازارهای خوبی در انتظار صنعت داروسازی ایران است که می توان با استفاده از تجربیات بین المللی در این زمینه به موفقیت های زیادی دست یابیم. 
هاشمی با بیان اینکه در حوزه دارو از نظر تحقیق، فناوری و حضور در بازارهای بین المللی گستردگی فراوانی وجود دارد، افزود: در سالیان اخیر نشان داده ایم که نیروی انسانی بسیار کارآمدی داریم به طوری که داروسازان ایرانی نیمی از دانشمندان یک درصد برتر دنیا هستند بنابراین امیدواریم شرکت های دانش بنیان که روز به روز در حال گسترش هستند و توان رقابت با شرکت های بزرگ دنیا را دارند، تقویت شوند.

** قابل قبول نبودن میزان مصرف دارو در کشور 
وزیر بهداشت در مورد مصرف دارو در کشور گفت: برخلاف ادعای برخی افراد، میزان مصرف دارو در کشور زیاد نیست اما همین مقدار نیز قابل قبول ما نیست و باید نظامی وجود داشته باشد تا مصرف آنتی بیوتیک ها و داروهای مختلف از طریق فراهم آوردن زیرساخت های مربوط کنترل شود.
هاشمی خاطرنشان کرد: ضروری است از فناوری اطلاعات و آی تی برای تشخیص اصالت دارو، قیمت، مبدا ورود، تاریخ تولید، میزان مصرف در بیماران و تجویز دارو از طرف پزشکان استفاده بیشتری شود در غیر این صورت علاوه بر آسیب به سلامت مردم و افزایش قاچاق دارو در کشور، اعتبارات زیادی در این زمینه هزینه خواهد شد.
وی گفت: سازمان غذا و دارو در یک سال و نیم گذشته علاوه بر تامین دارو و توزیع مناسب و کنترل قیمت ها، بخش عمده ای از کار خود را برای دستیابی به نظام اطلاعات و آی تی اختصاص داده و گروه های زیادی درحال کار بر روی آن هستند که امیدواریم تا پیش از پایان دولت، پرونده الکترونیک سلامت ایرانیان و بحث دارو را تکمیل کنیم.
وزیر بهداشت ادامه داد: اگر می خواهیم از تولید داخلی حمایت کنیم نباید با سرکوب تعرفه ها، فضایی را ایجاد کنیم که فناوران و صنعتگران آسیب ببینند و از آن مهمتر بازار اقلام دارویی نامرغوب خارجی در کشور گسترش پیدا کند؛ موافق قیمت گذاری و فشار به صنعت نیستم زیرا امکان رشد صنعت فراهم نمی شود.
هاشمی افزود: در قیمت گذاری مردم نباید متضرر شوند؛ بیمه ها در سیستم حمایتی باید با شرکت های دارویی وارد چانه زنی شوند و بنابراین نباید به صنعت داروسازی فشار بیاوریم زیرا باعث کاهش کیفیت در ماده اولیه و بسته بندی می شود و مردم متضرر می شوند در حالی که مردم هزینه های وسایل تشخیصی و ویزیت پزشک را پرداخت می کنند و درمان آنها که به دارو وابسته است، کارآیی لازم را ندارد.
وزیر بهداشت راه حل ضررنکردن مردم و صنایع دارویی را هزینه کردن در بخش سلامت دانست و گفت: دولت و مردم می توانند هزینه کنند و پرداخت حق بیمه می تواند تغییر کند زیرا پرداخت حق بیمه فردی که دریافتی 10 میلیونی و فردی که دریافتی یک میلیونی دارد تفاوت زیادی ندارد همچنین باید به مالیات بر کالاهای آسیب رسان توجه ویژه شود.
هاشمی ادامه داد: دولت باید برای کالاهای آسیب رسان مالیات وضع کند و این کار نیز بدون تعارف انجام شود؛ نوشیدنی هایی که باعث چاقی مردم، دخانیاتی که باعث آسیب به ریه مردم، اتومبیل نامرغوبی که باعث افزایش تصادفات و کارخانه هایی که هوا را آلوده می کنند، سبب افزایش هزینه های درمان کشور و متضرر شدن مردم می شوند.
وی گفت: به دلیل اینکه صنایع آلوده کننده هوا در مراکز استان ها و نقاط پرجمعیت تمرکز دارند، مردم روستاها و نقاط محروم که هیچ دخل و تصرفی در آن ندارند، بیشتر متضرر می شوند بنابراین ضروری است این شرکت ها هزینه های تحمیل شده بر نظام سلامت را پرداخت کنند.
وزیر بهداشت تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب نیز بر اینکه باید متوسط دریافتی وزارت بهداشت از بودجه عمومی معادل سهم سلامت کشورها از بودجه عمومی آنها باشد، تاکید دارند این در حالی است که دریافتی بخش سلامت از بودجه عمومی حدود 10 درصد است و ارقامی که عده ای از آن سخن می گویند مربوط به بودجه اختصاصی است.
هاشمی تاکید کرد: عدم افزایش سهم بیمه و سهم وزارت بهداشت از بودجه عمومی و همچنین عدم وضع مالیات بر کالاهای آسیب رسان دلیلی نمی شود تا به جامعه پزشکی، صنعت داروسازی و دیگر صنایع مرتبط با سلامت فشار بیاوریم و باعث آسیب رساندن به سلامت مردم و عدم رشد و پیشرفت صنایع دارویی شویم. 
وزیر بهداشت در مورد اظهارات برخی داروسازان مبنی بر اینکه به نقش داروسازان در طرح تحول نظام سلامت توجه کافی نشده است، گفت: قصد دفاع از عملکرد خود در زمینه توجه به نقش داروسازان در طرح تحول سلامت را ندارم اما اقشار مختلفی در گروه های پزشکی وجود دارند که اگر تنها به منافع حرفه خود توجه کنند، مردم راضی نخواهند بود بنابراین لازم است منافع بلندمدت و ملی دیده شود.
هاشمی تصریح کرد: هدف اصلی طرح تحول نظام سلامت، توجه به مردم نقاط محروم، افزایش دسترسی برای بیماران و ارتقای احترام به بیماران است و طبیعی است که به دنبال آن اگر زحمات و تلاش ها افزایش یافت باید متناسب با آن، پرداخت حق الزحمه نیز صورت گیرد.
وی با بیان اینکه از سازمان غذا و دارو و انجمن داروسازان تقاضا دارم در مورد تعرفه های این بخش بازنگری کنند، گفت: اگر می توان با رعایت حقوق مردم، نقش بهتری برای داروسازان تعریف کرد، این اقدام انجام خواهد شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا