اسکن سه بعدی لیزری کشتی باستانی در بستر رودخانه

کارگران و مهندسانی که در حال اجرای پروژه تعمیر و بازسازی پل موسوم به US 50 Bridge در منطقه کالورت CALVERT COUNTY در ماریلند MARYLAND  ایالات متحده آمریکا بودند ، به طور تصادفی با بقایای الوارها و بدنه یک کشتی باستانی رو به رو شده و این موضوع را به اطلاع اداره باستان شناسی و وزارت حمل و نقل رساندند .

مطالعات اولیه نشان می داد که بدنه و چارچوب اصلی این کشتی ، سالم باقی مانده و کشتی فوق الذکر احتمالا به قرن هجدهم میلادی تعلق دارد . با توجه به اهمیت بسیار زیاد این کشتی و قدمت نزدیک به سیصد سال آن ، بقایای فوق توسط کارشناسان و با استفاده از روش های ویژه ای از بستر رودخانه منتقل شده و به آزمایشگاه مرمت های باستان شناسی ماریلند منتقل شد . آزمایش های صورت گرفته در این مرکز نشان داد که  اجزای مختلف کشتی فوق الذکر توسط میخ های چوبی و تعداد محدودی بست های آهنی به یکدیگر متصل شده اند و برای ساخت آن نیز از چوب درختان بلوط بومی قاره آمریکا استفاده شده است .

در همین زمینه جولیا اسکابلیتسکی Julie Schablitsky  سرپرست اداره باستان شناسی منطقه ماریلند در یک گفتگوی خبری اعلام کرد : " این کشف تصادفی ، بسیار ارزشمند بوده و فرصتی بی نظیر برای مطالعه تاریخ دریانوردی در دوران قدیم به شمار می رود . این بقایای به دست آمده حاوی اطلاعاتی بسیار مهم هستند که به روشنی نشان می دهد مردم این دوران چگونه بارها و مسافران را جا به جا کرده و با استفاده از چه تکنیک هائی اقدام به ساخت کشتی می کردند . "

در خاتمه لازم به توضیح است که پژوهشگران در مراحل مختلف کشف و انتقال این کشتی در بستر رودخانه و همچنین پس از انتقال به آزمایشگاه ، با استفاده از اسکن سه بعدی لیزری به اندازه گیری و مطالعه کشتی مزبور پرداخته و در نهایت موفق به ترسیم و بازسازی کامل آن به صورت سه بعدی شدند .