گزارشی از تبادل تکنولوژی وتجهیزات فضائی بین المللی

حوزه علوم فضائی و اکتشافات بشر در محیط خارج از کره زمین یک دانش جدید و نوپا محسوب می شود که با سرعت بسیار زیادی در حال پیشرفت است . در ابتدای امر ، این حوزه تنها در انحصار دو کشور ایالات متحده آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی سابق بود اما رفته رفته با ظهور قدرت های علمی جدیدی در مناطق مختلف دنیا از جمله اتحادیه اروپا ، ژاپن ، چین و هندوستان ،  انحصار فعالیت های فضائی از اختیار دو کشور فوق خارج شده و امروزه بسیاری از کشورهای دنیا در قاره های مختلف می توانند به صورت بومی اقدام به اعزام ماهواره و راکت های ماهواره بر به مدار زمین کنند . این موضوع سبب شده است تا شاهد حجم وسیعی از تبادل تکنولوژی و تجهیزات فضائی در سطح بین المللی باشیم . در همین راستا آناتولی ایزایکین Anatoly Isaykin از مدیران اجرائی ارشد آژانس فضائی روسیه در گزارشی رسمی اعلام کرد که  مجموع کل قراردادها و مشارکت های آژانس فضائی روسیه و ارتنش این کشور در صادرات تکنولوژی های فضائی تحت عنوان پروژه Rosoboronexport طی پانزده سال گذشته بالغ بر یک میلیارد دلار بوده است . در این گزارش به صراحت عنوان شده است : " میزان مجموع کل قراردادهای Rosoboronexportدر پروژه های فضائی از سال 2000 میلادی تا امروز متجاوز از یک میلیارد دلار می شود . ما در پروژه Rosoboronexport به صورت ویژه خدمات مختلفی را جهت اعزام راکت ها و فضاپیماهای مختلفی با اهداف گوناگون و به سفارش کشورهای آلمان ، کره ؛ ایتالیا ، اتریش ، امارات متحده عربی ، ایالات متحده آمریکا ، کانادا و ترکیه اجرا کردیم . "  

این مقام بلند پایه آژانس فضائی روسیه تصریح کرد که علاوه بر موارد فوق ما اقدام به صادرات سیستم های ارتباطی و ناوبری به شرکای خارجی خود کرده و همچنین در فعالیت های تحقیق و توسعه علوم فضانوردی نیز همکاری و مشارکت داشتیم .

آناتولی ایزایکین در خاتمه اعلام کرد : " ما می توانیم پروژه های منحصر به فردی را اجرا کرده و به سایر کشورها ارائه کنیم . برای نمونه می توان به اعزام نخستین فضانورد اهل مالزی به ایستگاه بین المللی فضائی اشاره کرد که در قالب یکی از بندهای قرارداد عرضه هواپیماهای جنگنده سوخو سو  Sukhoi Su-30MKM به این کشور گنجانده شده است . "

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا