تهدید امنیت غذایی با عدم سرمایه گذاری در بحث خاک

حفظ امنیت غذایی کشور ارتباط مستقیمی با کمیت و کیفیت خاک های حاصلحیز  دارد. از همین رو می بایست برای حفاظت از این منابع ارزشمند طبیعی، سرمایه گذاری مناسبی صورت بگیرد.

متاسفانه در سال های اخیر توجه چندانی به بحث حفاظت از خاک صورت نگرفته است و گواه آن هم نرخ فرسایش بالای خاک در ایران و نیز شورشدن بخش وسیعی از خاک اراضی زراعی است. پدیده ای که عدم مقابله با آن می تواند نتایج زیانباری بر اقتصاد و سلامت جامعه داشته باشد.    

عباس رجایی؛ رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در این ارتباط به خبرنگار سیناپرس گفت: بحث حفاظت از خاک یک بار در کمیسیون کشاورزی به صورت طرح ارایه و بررسی شد منتها دولت محترم اعلام کرد که ما خودمان این را به شکل لایحه به مجلس ارسال می کنیم. این لایحه با یکسال و اندی تاخیر فرستاده شد. الان این لایحه و آن طرح مجتمعا در حال بررسی است. با تصویب 3-4 ماده دیگر در کمیسیون، کار این لایحه به پایان خواهد رسید و انشاالله به صحن علنی می آید.

وی افزود: متاسفانه فرسایش خاک در کشور ما نرخ بالایی دارد و این فرسایش هم به صورت آبی و هم به صورت بادی اتفاق می افتد و می بایست برای آن فکری شود. ما در این قانون به صورت اساسی بحث حفاظت از خاک را مطرح می کنیم. در این قانون هم جلوگیری از  فرسایش و هم جلوگیری از کاهش ماده آلی خاک و نیز ممانعت از آلودگی خاک به شکل مفصل دیده شده است.

رجایی خاطرنشان کرد: پیش بینی ما این است که لایحه حفاظت از خاک به صورت اصل هشتاد و پنجی در مجلس دنبال شود که انشاالله در همین مجلس به نتیجه برسد.

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در ادامه اظهار کرد: تغییر کاربری اراضی اگر به صورت معادن و سایر موضوعات باشد، آثار مخربی روی خاک خواهد داشت اما مهم تر از همه اینها، آن است که ما اساسا روی خاک سرمایه گذاری کمی انجام دادیم. مثلا یکی از دلایل اصلی ریزگردهایی که امروز در کشور با آن مواجهیم، روند نزولی اجرای پروژه هایی چون تثبیت خاک و ترسیب کربن و مالچ پاشی در طی 15 سال گذشته است. یا در موضوع آب، وقتی بحث مهار آبها مطرح شد سهم زیست محیطی طبیعت از تخصیص سازه های آبی جدی گرفته نشد. همین امر باعث شد که اکثر بیابان ها و تالاب های ما آسیب جدی ببیند و منشا و کانون ریزگرد شوند. اگر امروز بخواهیم به شرایط قبل بازگردیم به هزینه های زیادی نیاز است و دولت حتما باید در این زمینه سرمایه گذاری کند که با بودجه فعلی کشور، روند کار با مشکلاتی همراه خواهد بود ولی در عین حال این موضوع از موضوعات اساسی زیست محیطی کشور است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا عدم سرمایه گذاری کافی روی بحث خاک می تواند امنیت غذایی را به خطر بیندازد؟ گفت: قطعا اینطور است. مقام معظم رهبری در سخنرانی اسفندماه گذشته خود در رابطه با مسایل زیست محیطی، اشاره خوبی به این بحث کردند که ما اگر بتوانیم آب هم وارد کنیم، خاک را نمی توانیم وارد کنیم. بی تردید خاک یکی از بسترهای تولید در کشور است و برای تحقق اقتصادی مقاومتی، یکی از مواردی که باید روی آن سرمایه گذاری شود، خاک است.    

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا