تجاری‌سازی بیش از 187 دانش فنی در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان طی دو سال گذشته

به گزارش ایسنا، دکتر مهدی کشمیری پارک‌های علم و فناوری را مولود عصر توسعه مبتنی بر دانایی دانست و اظهار کرد: شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان اولین و تنها شهرک در نوع خود بوده و ایده‌پرداز و پیشرو در توسعه مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری کشور است.

وی با بیان اینکه ایجاد و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان مهمترین مأموریت و هدف شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان است، افزود: ایجاد شرایط لازم و تأمین خدمات و حمایت‌های مورد نیاز برای شکل‌گیری و رشد کسب‌وکارهای دانش‌بنیان، اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و جلوگیری از مهاجرت نخبگان، تولید ثروت از علم و تجاری‌سازی دستاوردهای علمی و مشارکت و ایفای نقش در توسعه منطقه‌ای و رسیدن به اقتصاد دانش‌بنیان از جمله مهمترین اهداف و مأموریت‌های این شهرک است.

رییس این مرکز علم و فناوری ادامه داد: 9 مرکز رشد، دو پارک علم و فناوری و یک پارک علمی کودکان و نوجوانان زیرساخت‌های اصلی شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان هستند.

کشمیری با بیان اینکه در سال گذشته 177 موسسه و شرکت دانش‌بنیان در این شهرک پذیرش شده‌اند، ادامه داد: این تعداد در سال 92 در حدود 150 موسسه و شرکت دانش‌بنیان بوده است.

وی با بیان اشاره به اینکه در سال 93 در حدود بیش از 400 شرکت دانش‌بنیان در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان استقرار یافته‌اند، اظهار کرد: این تعداد در سال 1392 در حدود 340 واحد فناور بوده است.

رییس شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان با اشاره زمینه‌های فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در شهرک اظهار کرد: سازه، خدمات مدیریت شهری، مواد و متالوژی، ساخت و تولید، اتوماسیون، فناوری اطلاعات و ارتباطات، شیمی، بیوتکنولوژی، انرژی و محیط‌زیست از جمله زمینه‌های فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان است.

کشمیری اضافه کرد: در حال حاضر در دوره رشد مقدماتی در حدود 120 واحد فناور، 150 مرکز رشد و 140 واحد فناور در پارک علم و فناوری استقرار یافته‌اند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از پنج هزار و 700 فارغ‌التحصیل دانشگاهی در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان مشغول به فعالیت هستند، گفت: 21 هزار نفر از این تعداد به صورت پاره‌وقت و سه هزار و 600 نفر به صورت تمام‌وقت مشغول به کار و فعالیت هستند.

رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با بیان اینکه حدود 45 درصد شاغلان، بانوان تحصیل‌کرده هستند، افزود: هزینه ایجاد هر شغل برای یک فارغ‌التحصیل دانشگاهی در شهرک نزدیک به 40 میلیون تومان برآورد می‌شود، درحالی‌که هزینه ایجاد هر شغل برای یک فارغ‌التحصیل دانشگاهی در بخش‌های مختلف اقتصادی از 150 تا 400 میلیون تومان برآورد می‌شود.

کشمیری با اشاره به اینکه هر فارغ‌التحصیل کارآفرین در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان می‌تواند یک کسب‌وکار دانش‌بنیان ایجاد کند و هر کسب‌وکار حداقل برای ۱۰ تا ۱۵ نفر شغل ایجاد می‌کند، گفت: نرخ موفقیت یک شرکت تازه تأسیس در این شهرک بیش از 70 درصد بوده، درحالی‌که خارج از شهرک این نرخ کمتر از 10 درصد است.

وی اضافه کرد: بیش از هزار و 200 قرارداد تحقیقاتی و فناوری در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان منعقد شده که 361 مورد آن مربوط به سال‌های 92 و 93 است، همچنین تجاری‌سازی بیش از 700 دانش فنی که 187 مورد آن مربوط به سال‌های 92 و 93 انجام شده است.

رییس این مرکز علم و فناوری به فناوری‌های صنعت‌ساز در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان اشاره کرد و افزود: فروش فناوری و یا مشارکت سرمایه‌گذار در تجاری‌سازی بیش از 48 فناوری به مبلغ 189 میلیارد ریال و حجم سرمایه‌گذاری482 میلیارد ریال تاکنون محقق شده است.

کشمیری به وضعیت واگذاری زمین در پارک علم و فناوری شیخ‌ بهایی اشاره کرد و گفت: تاکنون 70 پلاک در این پارک علم و فناوری واگذار شده که 17 پلاک مربوط به سال‌های 1392 و 1393 است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا