ساخت رصدسرای رصدخانه ملی ایران در روستای کامو

دکتر رضا منصوری ،مجری طرح رصدخانه ملی ایران در خصوص تملک زمین رصدسرا گفت: تملک ساختمان رصدسرا در روستای کامو در شهر کاشان به سختی پیش رفت و یک و نیم سال طول کشید تا مسئولان مربوطه را آگاه کنیم که طرح رصدخانه ملی ایران، یک طرح ملی است؛ البته خوشبختانه سال گذشته موفق به اخذ مجوز از وزارت راه و شهرسازی شدیم.

وی درباره روند ساخت رصدسرا طرح رصدخانه ملی ایران در «روستای کامو» (60 کیلومتری کاشان) گفت: طراحی رصدسرا  به اتمام رسیده و شامل بخش های مختلفی از جمله کارگاه های فنی، کتابخانه، بخش اداری و خوابگاه برای منجمان می شود.

به گفته دکتر منصوری با کسب مجوز ساخت و تامین اعتبار لازم عملیات ساخت رصدسرای رصدخانه ملی ایران آغاز خواهد شد.

مجری طرح رصدخانه ملی ایران در خصوص روند ساخت ساختمان پشتیبان رصدخانه در بالای قله که قرار بود ٣٠٠ متر پایین‌تر از نوک قله ساخته شود، توضیح داد: پس از اخذ مشاوره‌های بین‌المللی و مخالفت اکثر کارشناسان این حوزه با احداث این ساختمان در ارتفاع بالای سه هزارمتر، قرار شد ساختمان کوچک پشتیبانی برای بخش های کنترل و محفظه برای لایه نشانی آینه تلسکوپ در کنار تلسکوپ و ایستگاه شماره ٢ به نام «رصدسرا» در روستای «کامو» احداث شود.

وی افزود: در این زمینه کارشناسان به ما هشدار دادند که نباید در ارتفاع بیش از 3 هزار متر امکانات خوابگاهی برای منجمان در نظر گرفته شود چراکه تحقیقات نشان می دهد که 3 درصد افرادی که در این ارتفاع می خوابند، دیگر بیدار نمی شوند.

دکتر منصوری با بیان اینکه زمین مورد نیاز برای پژوهشکده رصدخانه ملی ایران درکاشان پیش بینی شده است، گفت: دانشگاه کاشان زمینی را برای ایجاد این پژوهشکده اختصاص داده است اما فعلا این پروژه متوقف است.

وی با بیان اینکه مطالعات ژئوتکنیکی محل رصدخانه در تابستان سال 1393 انجام شده است، تصریح کرد: با توجه به اینکه قرار است در بالای قله تاسیساتی ساختمانی متنوعی به همراه محفظه تلسکوپ قرار بگیرد و پایه های بتی باری حدود 100 تن را تحمل کنند، باید تا عمق 30 متری نوک قله به لحاظ ساختار زمین شناسی بررسی شود که در نهایت زمین شناسان به ما اطمینان دادند که ساخت پایه بتی مشکلی نخواهد شد.

دکتر منصوری مطالعات اقلیم شناسی طرح رصدخانه ملی ایران با همکاری موسسه اقلیم‌شناسی مدیترانه واقع در فرانسه صورت گرفته است،گفت: مطالعات اقلیم‌شناختی ساختگاه هر رصدخانه برای پیش‌بینی‌های اقلیمی و نیز بررسی اثر تغییرات جوی در کیفیت تصویر نجومی اهمیت دارد.در این راستا دکتر جمالی از موسسه اقلیم‌شناسی مدیترانه طرحی برای چنین مطالعاتی در مورد رصدخانه ملی ایران انجام داده اند.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا