ساخت نخستین واکسن آنفولانزا با قابلیت استفاده جهانی

یک تیم تحقیقاتی در ایالات متحده آمریکا موفق به برداشتن گامی  مهم و قابل توجه  در جهت ساخت یک واکسن جهانی در برابر انواع مختلف آنفولانزا شدند . گفتنی است  تا کنون واکسن هایی که برای آنفولانزا ساخته شده بود ، تنها  روی ویروسی خاص و بومی از این بیماری موثر بوده و به عنوان واکسن منطقه ای عمل می کرده و اثر درمانی همگانی را در بر نداشته است .

نتایج آزمایش های انجام شده این واکسن بر روی حیوانات آزمایشگاهی امیدوار کننده بوده و نشان می دهد که این داروی جدید ، اثر درمانی قابل توجهی را در بر داشته است .

بیماری آنفولانزا از تنوع ویروسی بالایی برخوردار بوده و این تنوع ویروسی بدین معناست که واکسن آنفولانزای فصلی باید به طور مداوم نوسازی و به روز شود تا بتواند برای محافظت در برابر عفونت منتشر شده ، موثر واقع شود . واکسن های فصلی همچنین در برابر زیر گروه های نامرتبط که جانورانی مانند پرندگان ، خوک و غیره را آلوده کرده اند ، اثر محافظتی نداشته و می تواند به انسان منتقل شود .

محققان موسسه ملی آلرژی و بیماری های عفونی در ایالات متحده امریکا (National Institute of Allergy and Infectious Diseases) با هدف قرار دادن بخش خاصی از هماگلوتینین (hemagglutinin) گلیکوپروتئین (glycoprotein) در سطح ویروس های آنفلوآنزا ، این واکسن جدید را که به واکسن  نانوذرات (nanoparticle vaccine) مشهور است را تولید کردند .

آزمایش ها و بررسی های انجام شده واکسن جدید روی موش ها و موش خرماها نشان می دهد که این واکسن اثری محافظتی و پیشگیرانه مناسب و قابل قبولی در برابر انواع مختلف ویروس آنفولانزا  دارد . با این حال این تیم تحقیقاتی اعلام کردند که برای اطمینان از اثر این واکسن بر روی انسان ، نیازمند تحقیق ، بررسی و آزمایش های بیشتری هستند .

در خاتمه لازم به توضیح است که شرح کامل این تحقیقات و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله ماهیت پزشکی (journal Nature Medicine) به چاپ رسیده و قابل دسترسی است . جهت مطالعه متن کامل این گزارش در ژورنال فوق الذکر  ، اینجا را کلیک کنید .