تغذیه با شیشه سیستم ایمنی نوزاد را ضعیف می کند

این مطالعه که روی مدل حیوانی صورت گرفته نشان می دهد تعداد سلول های T و TH17 در میمون هایی که با شیر مادر تغذیه شده اند، بیشتر از میمون هایی است که با شیر خشک تغذیه شده اند. این سلول ها که در سیستم ایمنی قرار دارند، مولکول های ضد التهاب تولید می کنند و از این طریق با پاتوژن ها (عوامل بیماری زا) و اختلالاتی مانند سالمونلا مبارزه می کنند. تا امروز محققان تصور می کردند که تغذیه با شیر مادر فقط روی باکتری های روده موثر است؛ در حالیکه از تاثیر این باکتری ها بر توسعه سیستم ایمنی غافل بودند.

این تحقیقات نشان می دهد که نوزادان تغذیه شده با شیر مادر و بطری ، دو سیستم ایمنی کاملا متفاوت دارند. ولی آنچه شگفت انگیز است، مدت دوام این تفاوت است؛ چراکه میکروب های نوزاد می توانند اثر طولانی مدتی روی سیستم ایمنی داشته باشند.
در این مطالعه گونه خاصی از میمون ها به نام ماکاک (Macaque) مورد بررسی قرار گرفتند. تعداد سلول های Th17 در این میمون ها در بدو تولد، صفر است و باید تعداد این سلول ها در طول 18 ماه اول زندگی زیاد شود. این سلول ها روی توانایی میمون در مبارزه با انواع عفونت از جمله HIV و SIV موثر است. پس از چند ماه محققان متوجه شدند که در بدن برخی از میمون ها جمعیت عظیمی از این سلول ها وجود دارد؛ در حالیکه مابقی چنین نیستند. ادامه تحقیقات نشان داد که تغذیه با شیر مادر یا شیر خشک تنها دلیل تفاوت در این سلول هاست.
بررسی های بیشتر نشان داد که تغذیه با شیر مادر سبب افزایش سلول ها T می شود. این سلول ها مواد شیمیایی به نام سیتوکین ترشح می کنند و سبب تقویت سیستم ایمنی می شوند. مطالعات قبلی نشان می دهد که قند موجود در شیر مادر سبب رشد باکتری هایی می شود که از سلول های ایمنی حمایت می کنند. این مطالعه گام مهمی در درک پاسخ سیستم ایمنی بدن به انواع عفونت و واکسن محسوب می شود.به گزارش ایرنا از هلث، این مطالعه در نشریه Science Translational Medicine منتشر شده است.