ایران بالاترین میزان بیماری های قلبی را دارد

 دکتر باقر لاریجانی در جلسه هماهنگی بین بخشی پیرامون سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری های غیر واگیر که روز سه شنبه در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد اظهار داشت: بسیاری از عوامل خطر بیماری های غیر واگیر مانند رژیم غذایی ناسالم، فعالیت فیزیکی کم، اعتیاد و مصرف الکل قابل شناسایی و پیشگیری است.

وی تصریح کرد: ممکن است میزان مصرف سیگار در کشور کمی پایین تر از دیگر کشورها باشد اما اعتیاد در کشور به عنوان مهمترین مساله اجتماعی وجود دارد و لازم است تا دستگاه های دولتی از بستر های خود استفاده کنند.

لاریجانی از آماده بودن کتاب سند ملی کنترل و پیشگیری از بیماری های غیر واگیر به دو زبان فارسی و انگلیسی خبر داد و گفت: منتظر امضای رییس جمهور هستیم تا پس از آن، این کتاب در مراکز تحقیقاتی و موسسات مختلف کشور توزیع شود البته این کتاب چاپ نخست است و در صورت وجود اشکالات و ابهامات در آن به سرعت ویرایش خواهد شد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: با توجه به جلساتی که با سازمان بهداشت جهانی و نماینده آن در منطقه امرو داشته ایم اطلاعات هیچ کشوری در زمینه برنامه ها و آمارهای بیماری های غیر واگیر به اندازه ایران کامل نیست و امیدواریم که در صحنه عمل نیز ایران بتواند این برنامه ها را به بهترین شکل اجرا کند.

لاریجانی خاطر نشان کرد: کشور ایران در دنیا و منطقه دارای بالاترین میزان بیماری های قلبی و عروقی است و برای پیشگیری از آنها باید توجه داشت که بسترهای عظیمی مانند تغذیه ناسالم، روغن های خوراکی و فعالیت فیزیکی اندک در به وجود آمدن بیماری های قلبی و عروقی دخالت دارند.

دبیر کمیته پیشگیری و کنترل بیماری های غیر واگیر با اشاره به آمار بالای سرطان در ایران و منطقه افزود: به دلیل اینکه در حال حاضر جمعیت کشور جوان است نسبت به دیگر مناطق دنیا میزان سرطان بالا نیست.

لاریجانی با بیان اینکه مرگ و میر ناشی از حوادث جاده ای در ایران در دنیا میزان بالا و نگران کننده ای دارد افزود: متاسفانه در حوادث جاده ای جوانانی را از دست می دهیم که می توانستند عمر مقید زیادی را داشته باشند و برای مردم و کشور منشا اثرات خیر باشند.

وی گفت: حدود ۸۰ درصد از مرگ و میر بیماری های غیر واگیر در دنیا و در کشور ما ناشی از حوادث جاده ای است در صورتی که می توان از آنها پیشگیری کرد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت ادامه داد: متاسفانه بیشترین میزان حوادث جاده ای در دنیا با ثبت ۱۴ هزار مرگ و میر مربوط به ایران است که حدود ۱۴۰۰ مورد از آنها منجر به مرگ مغزی افراد می شود و باید برای کاهش آن برنامه و اقدامات اساسی انجام داد چرا که ممکن است دوستان، اقوام و خانواده ما دچار این حوادث شوند.

لاریجانی در خصوص بار بیماری ها گفت: بار بیماری ها یک اصطلاح پزشکی است و نشان دهنده میزان عمر از دست رفته افراد است به عنوان نمونه فردی که مبتلا به بیماری های قلبی و عروقی است پس از سکته مغزی تا مدت زیادی نمی تواند از قلب خود کار زیادی بکشد و ممکن است فرد نتواند فعالیت عادی را انجام دهد و حتی منجر به تغییر شغل شود.

وی از تغذیه ناسالم، فعالیت بدنی اندک، مصرف سیگار و الکل به عنوان عمده ترین عوامل خطر بیماری های غیر واگیر نام برد و گفت: در کشور ما عواملی دیگری همچون چاقی در کودکان و دانش آموزان، آلودگی هوا و مصرف برخی از داروها در بروز بیماری های غیر واگیر نگران کننده به نظر می رسد.

دبیر کمیته پیشگیری و کنترل بیماری های غیر واگیر گفت: وزارت بهداشت نمی تواند به بیماری های واگیر بی توجه باشد چرا که در صورت بروز اپیدمی هایی مانند ابولا، کشور با مشکلات جدی روبرو می شود اما لازم است تا با توجه به رشد فزاینده بیماری های غیر واگیر، وزارت بهداشت اقدامات و آموزش خود را بر این موضوع متمرکز کند.

لاریجانی با بیان اینکه میزان مصرف سیگار در ایران بیشتر از میزان متوسط جهانی نیست تأکید کرد: مصرف سیگار باعث افزایش مرگ و میر افراد بیش از ۷۰ سال می شود و از سوی دیگر برای افراد کمتر از ۵ سال نیز مشکلات جدی را ایجاد می کند.

وی با اشاره به بالا نبودن مصرف الکل در کشور گفت: مصرف الکل به هر میزان در کشوری که نظام آن اسلامی است جالب به نظر نمی رسد که باید به طرف اصلاح و پیشگیری آن حرکت کرد البته برخی از موارد مصرف الکل ممکن است به صورت آشکار نباشد اما لازم است تا همان میزان کم را بتوانیم مدیریت کنیم.

لاریجانی اقدامات شورای کنترل و پیشگیری از بیماری های غیر واگیر در کشور را بسیار وسیع دانست و گفت: در محله بعد، با استانداران سراسر کشور جلسه خواهیم داشت و تا کنون ۲۷۰ مورد بیماری و ۶۷ عامل خطر بیماری های غیر واگیر را شناسایی کرده ایم و در حال تهیه نقشه های راهبردی استانی در این زمینه هستیم تا حساسیت استانی را در خصوص این بیماری ها افزایش دهیم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت از در اختیار داشتن اطلاعات دقیق بیماری های غیر واگیر به تفکیک هر استان خبر داد و گفت: به عنوان نمونه در خصوص چاقی مردان، استان های مرکزی، قم، تهران و کرج با چالش های بسیار جدی روبرو هستند که نقشه راهبردی استان به استانداران و شهرداران این  راهنمایی را می دهد که برای گسترش فضاهای ورزشی در منطقه خود تدابیری بیندیشند.

لاریجانی گفت: سازمان بهداشت جهانی، کشورها را متعهد به انجام اقداماتی از جمله کاهش ۲۵ درصدی مرگ و میر زودرس یعنی مرگ افراد ۴۰ تا ۷۰ سال در بیماری های قلبی و عروقی تا ۱۰ سال آینده کرده است و ضروری است به گونه ای برنامه ریزی کنیم تا به این هدف برسیم.

دبیر کمیته پیشگیری و کنترل بیماری های غیر واگیر گفت: طبق اهداف سازمان بهداشت جهانی باید بتوانیم تکنولوژی های قابل دسترس برای بیماران قند خون را افزایش دهیم، داروها را زیر پوشش بیمه ببریم، بیماری دیابت و چاقی را کنترل کنیم، فشار خون و همچنین مصرف سیگار را ۳۰ درصد کاهش دهیم و از سوی دیگر نیز میزان نمک موجود در غذاها را ۳۰ درصد کاهش دهیم و این اقدامات امکان پذیر است به صورتی که کشور ژاپن توانسته با یک برنامه آموزشی دقیق، مصرف نمک را در کشور خود ۵۰ درصد کاهش دهد.

وی با اشاره به موفقیت های برخی کشورها در خصوص کاهش مصرف نمک مواد غذایی به کمتر از ۳ گرم، خاطر نشان کرد: متاسفانه متوسط روزانه مصرف در کشور ما ۱۰ تا ۱۲ گرم است ضمن اینکه مصرف نمک تأثیر مستقیمی بر بیماری های قلبی و عروقی دارد.

لاریجانی گفت: ۶۰ درصد مردم تهران فعالیت بدنی کافی ندارند و متعهد شده ایم تا بتوانیم حداقل ۱۰ درصد عدم فعالیت بدنی در تهران را کاهش دهیم.

وی هدف گذاری سند ملی پیشگیری از بیماری های غیر واگیر را اینگونه تشریح کرد: کاهش ۲۰ درصدی روند عدم فعالیت های بدنی، دسترسی ۷۰ درصدی به دارو، به صفر رساندن مصرف چربی های اشباع شده در محصولات روغنی و همچنین کاهش ۲۰ درصدی حوادث ترافیکی و جاده ای، کاهش ۱۰ درصدی مرگ و میر به علت مصارف دارویی و اعتیاد و افزایش ۲۰ درصدی پوشش درمان افراد مبتلا به مشکلات اجتماعی و اضطرابی از جمله اهداف بومی و ملی این سند است.

دبیر کمیته پیشگیری و کنترل بیماری های غیر واگیر تأکید کرد: رییس جمهور، رییس مجلس و وزرای مختلف بر اجرای این سند اهتمام ویژه ای دارند و یک کمیته ملی نیز در وزارت بهداشت به ریاست وزیر بهداشت تشکیل شده تا با کمک دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور بتوانیم به اهداف این سند برسیم.

به گزارش مهر،لاریجانی در پایان از بیماری های غیر واگیر به عنوان مهم ترین چالش مرگ و میر مردم ایران یاد کرد و گفت: در وزارت بهداشت حوزه های مختلفی از جمله پژوهش، درمان و دارو برای رسیدن به اهداف سند ملی کنترل و پیشگیری از بیماری های غیر واگیر بسیج شده اند و وزارتخانه و سازمان های درگیر نیز همکاری های خوبی داشته اند اما توجه داشته باشند که اگر اقدامات در این حوزه با تمایل و رغبت مسوولان صورت گیرد نتایج بهتری به دست می آید./

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا