تصفیه فاضلاب با پوسته سخت پوستان دریایی

مس و کادمیوم از جمله عناصری هستند که به صورت طبیعی در محیط زیست وجود دارد. با این حال فعالیت‌های مختلف صنعتی و کشاورزی بشر سبب افزایش میزان غلظت این مواد در طبیعت می‌شود. مشکل اینجاست که غلظت بالای مس می‌تواند سبب بروز مشکلاتی نظیر سرگیجه شود و کادمیوم هم ماده‌ای سمی برای کلیه ها به شمار می‌رود.

امروزه فرآیندهای تصفیه فاضلاب، امکان جداسازی این مواد از منابع آبی را فراهم سازد. با این حال این شیوه‌ها نیازمند استفاده از انواع مواد شیمایی و یا بهره‌گیری از سایر فناوری‌های پرهزینه است.

یکی از راه‌های جایگزین برای این شیوه‌ها، استفاده از موادی موسوم به «جاذب زیستی» (biosorbent) است که می‌تواند به همان میزان در تصفیه منابع آبی اثربخش باشد و در عین حال تاثیر مخرب کمتری بر محیط زیست به همراه داشته باشد.

گروهی از پژوهشگران مالزیایی به تازگی موفق شدند با استفاده از پودر پوسته سخت پوستان دریایی به فناوری تصفیه فاضلاب دست یابند. این پورد از پوسته نوعی خرچنگ به نامScylla Serrata  تهیه شده بود. این پودر به عنوان جاذب طبیعی برای از بین بردن مس و کادمیوم مورد استفاده قرار گرفت.

کربنات کلسیم موجود در پوسته سخت پوستان دریایی در رویارویی با مس و سرب، با آنها پیوند برقرار می‌کند. همچنین ماده کیتین می‌تواند کادمیوم و مس حل شده را جذب کند.

این پژوهشگران فناوری مذکور را برای تصفیه فاضلاب معدنی دارای غلظت های متفاوتی از مس و کادمیوم (1 تا 20 درصد) به کار بردند. نتایج نهایی نشان داد که پوسته سخت پوستان می‌تواند تا 95 درصد از مس و نیز تا 85 درصد از کادمیوم را طی فقط 6 ساعت تصفیه کند.

در حال حاضر، پوسته سخت پوستان جزو ضایعات طبیعی صنعت شیلات به شمار می‌رود و به همین دلیل این ماده می‌تواند یک گزینه بسیار خوب و کم هزینه برای از بین بردن فلزات سنگین از منابع آبی به شمار رود.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا