خواب بهتر با حضور در طبیعت

اهمیت داشتن یک خواب با کیفیت بر کسی پوشیده نیست. مطالعات پیشین نشان داده که خواب ناکافی با بروز مشکلاتی در عملکرد ذهنی و جسمی، کاهش عملکرد شناختی و نیز افزایش وزن در ارتباط است.

پژوهشگران در مطالعه‌ای جدید به بررسی تاثیر قرارگیری در محیط‌های طبیعی بر کیفیت خواب افراد پرداختند. در این مطالعه، اطلاعات بیش از 255 هزار نفر مورد بازبینی قرار گرفت تا ارتباط میان تعداد روزهایی که آنها از کیفیت خواب نامطلوبی در آن برخوردار بودند با دسترسی این افراد به فضای سبز و طبیعی مورد بررسی قرار گیرد.  افزون بر این، از اطلاعاتی که در مورد میزان و طول تابش خورشید در نواحی مختلف مورد بررسی بود نیز استفاده شد.

نتایج این پژوهش مشخص ساخت افرادی که بین 21 تا 29 روز در ماه از خواب کافی برخوردار نبودند، بیشتر از سایرین در مکان‌های طبیعی حضور داشتند. در مقابل، افرادی که کمتر از هفت روز در ماه کاب ناکافی داشتند، بیشتر به فضاهای سبز و طبیعی دسترسی داشتند.

در این میان، ارتباط بین خواب و قرار گرفتن در محیط های طبیعی در مردان بیشتر از زمان بود. افزون بر این، همه افراد (زن و مرد) بالای 65 سال نیز از خواب بهتری به خاطر حضور در طبیعت برخوردار می‌شدند. این یافته می‌تواند راه حلی خوب را در برابر افرادی که دچار مشکلاتی در خواب هستند قرار دهد.

این پژوهش به تازگی در ژورنال Preventive Medicine منتشر شده است. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا