موفقیت بیشتر کاشت‌های پزشکی با پوشش زیستی ضد باکتری

به گزارش ایسنا، این ماده می‌تواند به سلول‌های سالم در رقابت کاشت پزشکی با سلول‌های باکتری کمک کرده و منجر به کاهش احتمال رد شدن کاشت توسط بدن شود.

 

نرخ شکست برخی کاشت‌های پزشکی خاص، برای مثال حدود 40 درصد کاشت‌های لگن، هنوز بسیار بالاست زیرا در همان ابتدای تعبیه کاشت در بدن، غشاهای زیستی شکل می‌گیرند. این غشاها شامل گروهی از موجودات ریز چسبیده به هم هستند که می‌توانند در زمان چسبیدن باکتری‌ها به کاشت بوجود بیایند.

 

این امر باعث جلوگیری از اتصال سلول‌های سالم به کاشت و در نتیجه، رد شدن آن توسط بدن می‌شود که اغلب مشکلات جدی را برای بیمار به همراه دارد.

 

محققان موسسه علوم، تحقیقات و فناوری سنگاپور، دانشگاه صنعتی نانیانگ و دانشگاه هونگ‌کونگ ماده‌ای را تولید کرده‌اند که نه تنها باکتری را دفع کرده، بلکه سلول‌های سالم را نیز جذب می‌کند.

 

پایه این ماده از لایه‌های پلی‌الکترولیت ساخته شده که روی آن مولکول‌های چسبنده خاص موسوم به لیگاندها متصل می‌شوند.

 

محققان با بررسی تمرکزهای مخالف لیگاندها دریافتند که پپتید RGD در مقایسه با کلاژن که به سولفات دکستران و لایه‌های کیتوزان می‌چسبد، بطور خاصی در مهار اتصال سلول‌های باکتریایی و جذب سلول‌های سالم موثر هستند.

 

این ترکیب بر روی کشت‌های سلول‌های باکتریایی و سلول‌های فیبروبلاست سالم آزمایش شد که در آن‌ها از دو گونه خاص ای‌کولای و استاف اورئوس استفاده شد.

 

نتایج این پژوهش در مجله Biomedical Materials منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا