توسعه فناوری‌های حوزه آب و خاک نیازمند مدیریت درست است

دکتر بهرامی، دبیر ستاد توسعه فناوری آب، خاک، فرسایش و خشکسالی معاونت علمی درجلسه هم اندیشی نخبگان، استعدادهای برتر، مدیران شرکت های دانش بنیان و مسوولان دستگاه های اجرایی استان سمنان درباره فناوری ها و توسعه آن در این حوزه اظهار کرد: فناوری ها در حوزه آب، خاک، فرسایش و خشکسالی انواع مختلف دارد و برخی فناوریها در ظاهر ممکن است به بحث آب بی ارتباط باشد لیکن در چرخه فناوریهای مرتبط با آب باشد مثل موارد مرتبط با گیاهان مقاوم به شوری یا خشکی یا گیاهان پرتولید به ازاء مصرف یک واحد آب و یا فناوریهای مرتبط با آماده سازی زمین و… که در ظاهر به بحث آب مرتبط نیستند ولی کاملا اثرگذار روی میزان مصرف آب هستند.

وی ادامه داد: در این باره جامع نگری مهم است و باید با توجه به وجود نیاز به این فناوری ها برای دسترسی به هریک از این فناوریها تلاش کرد و ضمنا برای دستیابی به منابع جدید نیز تلاش کرد و مدیریت مناسبی را در این زمینه اجرایی کرد.
بهرامی ضمن اشاره به فناوری ها به عنوان محورهای اصلی در حوزه آب و خاک گفت: با توجه به وجود فناوری ها در این حوزه، می توان در زمینه مدیریت آب به روش های گوناگون آب های جوی و سطحی را هدایت کرد و باید به نقش و تأثیر انواع مدیریت ها و مسئولیت ها در مدیریت آب و خاک کشور تأکید کرد.
وی به تفاوت علم، فناوری و تولید اشاره کرده بیان کرد: برخلاف ذهنیت همه که علم را همان فناوری تلقی می کنند،ذهمواره میان علم و تولید فناوری فاصله ای وجود دارد واین هنر ماست که این فاصله را کوتاهتر کنیم.زیرا شاید ما مبدل علم نباشیم، اما باید فاصله میان علم و فناوری را کاهش دهیم.
دبیر ستاد توسعه فناوری آب، خاک، فرسایش و خشکسالی معاونت علمی خاطر نشان کرد: برخلاف معمول و ذهنیتی که در جامعه شکل گرفته و منابع آب و خاک کشور را کم و در حد کفایت نمی دانند، معتقدم که منابع برای تولید غذا، آن هم از نوع پاکش، برای جمعیت فعلی و آتی کشور فراهم است و ما باید بتوانیم این منابع را به نحو مطلوب و اصولی استفاده کنیم. محرک قوی برای استفاده بهینه از این منابع طبیعی، موضوع نیاز است وپیشرفت های علمی، اجتماعی و اقتصادی نیز از این نیازها نشأت می گیرد و به این ترتیب جامعه آرام آرام به یک جامعه مترقی و پیشرفته تبدیل می شود.
بهرامی در ادامه به حمایت های این ستاد از طرح هایی که در جهت رفع مشکلات آب، خاک، خشکسالی و محیط زیست راهکارهای مؤثری دارنداشاره کرد و گفت: این حمایت ها با نگاه ویژه به بخش خصوصی و جهت رفع مشکل آب انجام می شود و شامل تأمین هزینه های آزمایشگاهی، نمونه سازی تا حمایت از اجرایی شدن طرح های صنعتی و نیمه صنعتی می شود.
وی افزود: طرح ها و ایده هایی که از مناطق با مشکلات بیشتر در حوزه آب و خشکسالی، ارائه می شوند مانند استان سمنان و همچنین از سوی شرکت های دانش بنیان، در اولویت بررسی قرار می گیرند. همچنین با توجه به وجود تعداد بسیار زیاد شرکت هایی که جهت تأیید صلاحیت و دانش بنیان شدن در نوبت انتظار و بررسی قرار دارند شرکت های مرتبط با حوزه آب، جهت اخذ امتیاز دانش بنیانی نیز مورد حمایت ویژه قرار می گیرند، به گونه ای که این فرآیند را هرچه سریع تر طی کرده و وارد مراحل بعدی و اجرایی شوند و به رفع مشکلات و معضلات موجود کشور کمک کنند.
وی همچنین به اهمیت حوزه کویر و مغفول ماندن پتانسیل های آن، ظرفیت های نخبگان، دانش بومی و عوامل انسانی، عشایر، سمن ها (سازمان های مردم نهاد) اشاره کرد و گفت: این موارد باید به صورت جدی مورد بحث و بررسی قرارگرفته و نتیجه مطلوبی را پیش رو داشته باشد.
دبیرستاد توسعه فناوری آب، خاک، فرسایش و خشکسالی معاونت علمی ازتأثیر نشر آمارهای نادرست در دستگاه های دولتی و علمی سخن گفت و ابراز داشت: این موارد باعث سیاه نمایی و موجب تشویش در جامعه می شود و بایستی از گسترش آن ها جلوگیری کرد.
بهرامی همچنین تاکید کرد: حفظ تعادل طبیعت و تلاش در برهم نزدن آن و آثار سوء حتمی پس از برهم زدن این نظم و تعادل باید با جدیت مورد توجه همگان مخصوصا نگاه ویژه به الگوهای مصرف در استفاده از آب و مدیریت آن در سطح خانواده، جامعه و کلان (مانند آمایش سرزمین) قرار بگیرد.
در ادامه این جلسه دکتر فرود شریفی، قائم مقام ستاد توسعه فناوری آب، خاک، فرسایش و خشکسالی معاونت علمی، ضمن معرفی ستاد و بیان اهداف و وظایف آن، به بیان ظرفیت های موجود در استان سمنان نیز اشاره کرد.
وی با بیان جایگاه خاص ایران از نظر اقلیمی و جغرافیایی که بر روی کمربند خشک کره زمین قرار گرفته است گفت: کمبود و مشکل آب از دیرباز تا کنون وجود داشته ولی امروزه اهمیت توجه به فناوری های آب است.
قائم مقام ستاد توسعه فناوری آب، خاک، فرسایش و خشکسالی معاونت علمی در این جلسه به موضوعات مهم و قابل تأملی در رابطه با فناوری های حوزه آب از جمله فرآیند طبیعی تولید آب، ارزش افزوده آب، شاخص های بهره وری در زمینه آب و مصرف آن تاکید کرد.
شریفی توجه به قابلیت های بالقوه هر منطقه و تبدیل آن به موارد بالفعل را از وظایف هر یک از دستگاه های اجرایی و مسئولین برشمرد و اظهار کرد: با توجه به نگاه غیردولتی معاونت علمی و فناوری به مسائل و حل چالش ها و مشکلات کشور، امیدواریم که زمینه ها به گونه ای پیش رود که به زودی، ورود بیشتر بخش خصوصی در زمینه فناوری های آب و خاک را شاهد باشیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا