تاثیر مستقیم اختلالات غده تیروئید در بروز ناباروری

 دکتر مژده ذنوبی با بیان اینکه پرکاری تیروئید به 2 صورت دایم یا موقت است، توضیح داد: پرکاری موقت تیروئید با مصرف دارو و پس از مدتی درمان می یابد.وی گفت: در پرکاری تیروئید دایم، بیمار با برخی علایم همچون تپش قلب شدید، تنگی نفس، کاهش وزن و افزایش اشتها، اضطراب و عصبانیت غیرعادی، عدم تحمل گرما یا تعریق بیش از حد و مشکلاتی در سوخت و ساز بدن مواجه می شود.

متخصص و فلوشیپ نازایی در مورد کم کاری تیروئید گفت: کم کاری تیروئید گاهی بدون علامت است و در یک دختر نوجوان با بلوغ دیررس، در سنین باروری با اختلالات و بی نظمی قاعدگی یا در دوران بارداری با سقط، افزایش مسمومیت بارداری و اختلالات رشد جنین بروز می یابد.
ذنوبی ادامه داد: کم کاری تیروئید خستگی زودرس، خشکی پوست، افزایش وزن، کاهش ضربان قلب، افزایش فشارخون، ریزش مو، ورم دور چشم، اختلال در قاعدگی و یبوست را به دنبال دارد.
دکتر فهیمه رمضانی عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی، اختلالات تیروئید را از شایع ترین اختلالات غدد به ویژه در زنان به 2 صورت آشکار و پنهان دانست و در مورد علل اختلال تیروئید آشکار اظهار کرد: کمبود ید در غذا و در نتیجه نبود میزان ید کافی در بدن برای سنتز هورمون ها، از جمله علل این اختلال به شمار می رود.
وی در مورد میزان شیوع اختلالات تیروئید در جهان گفت: در کشورهای مختلف دنیا برحسب جنسیت، آب و هوا و نوع تغذیه میزان شیوع این اختلال متفاوت است که به طور کلی در ایران حدود 12 درصد و در سایر کشورها بین پنج تا 20 درصد کم کاری پنهان تیروئید مشاهده می شود.
دکتر بهرنگ آبادپور، اورولوژیست و عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن سینا نیز خاطرنشان کرد: حدود یک تا 2 درصد علل و مشکلات باروری و کم شدن قدرت باروری زنان مربوط به مشکلات غدد از جمله غده تیروئید است.
وی گفت: اختلالات غده تیروئید در مردان نیز در سنین بلوغ سبب کوتاهی قد یا تاخیر بلوغ و در جوانی سبب ناتوانی های جنسی می شود اما به طور کلی شیوع آن در مردان بسیار کمتر از زنان است.
یکی از مهمترین غدد درون ریز بدن که بر روی سیستم های اصلی مانند مغز، قلب و عروق، دستگاه گوارش، پوست و همچنین قدرت باروری اثر مستقیم می گذارد، غده تیروئید است.
تغییر در ترشح هورمون تیروئید، عوارض جدی برای افراد به همراه دارد و مشکلات متعددی را ایجاد می کند. از شایع ترین بیماری های تیروئید، کم کاری و پرکاری تیروئید است که در زنان بیشتر از مردان مشاهده می شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا