سهم صنعت نرم افزار باید به 2 درصد تولید ناخالص داخلی برسد

شهرام شکوری کارشناس صنعت نرم افزار در گفتگو با مهر، وضعیت صنعت و صادرات نرم افزار ایران را تشریح کرد و اظهار داشت: ایران پتانسیل بسیار بالایی در زمینه صادرات نرم‌افزار به ویژه نرم‌افزارهای حسابداری به کشورهای حوزه خلیج فارس، منطقه و کشورهای مشترک المنافع دارد.

وی با اشاره به موضوعاتی از جمله تحریم که گفته می شود تحقق این اهداف را با چالش مواجه می کند، گفت: صنعت نرم‌افزار در حوزه فناوری اطلاعات فارغ از موضوعات تحریم است البته با باز شدن بیشتر فضای کسب و کار در زمینه مبادلات پولی و مالی، محصولات ایرانی می‌توانند با قیمت بسیار کمتر از محصولات اروپایی در کشورهای منطقه عرضه شوند. در همین حال با بازشدن فضای کسب و کار علاوه بر امکان فروش بیشتر محصولات به کشورهای همسایه، شرکت‌های تولید کننده ایرانی می‌توانند با شرکت‌های بزرگ جهانی همکار شوند و محصول مشترک تولید کنند.

این تولیدکننده نرم افزار ادامه داد: در شرایطی که در کشورهای همسایه حداقل قیمت نرم‌افزار حسابداری در سایز کوچک 250 دلار و در سایز تجارت‌های بزرگ براساس میلیون دلار است، یک نرم‌افزار ایرانی با قیمت 50 دلار عرضه می شود و به همین دلیل پتانسیل خوبی برای در اختیار گرفتن بازار دارد.

عضو مرکز کارآفرینی شریف با بیان اینکه در شرایط فعلی صادرات نرم‌افزار انجام می شود خاطرنشان کرد: اما اگر بخواهیم این صادرات جایگزین نفت شود در اولین قدم باید زیرساخت‌ها تقویت شوند و در مرحله بعد یافتن جایگزین برای صادرات‌های غیرنفتی پایه تغییر اقتصادی کشور قرار گیرد.

وی با بیان اینکه بسیاری از کشورها بنابر شرایط، گرایش و رویکرد کلان اقتصادی خود را تعیین می کنند گفت: برای مثال مدیریت کلان اقتصادی کشور باید مشخص کند که مبنای تغییر استراتژی اقتصادی کشور، حمایت از تولید، افزایش صادرات نسبت به واردات با حمایت از تولید یا صادرات براساس مزیت نسبی یا موارد دیگر است یا خیر.

شکوری یکی از پیش‌ نیازهای لازم برای صادرات محصول به خارج را موضوع کپی رایت در حوزه محصولات نرم‌افزاری عنوان کرد و گفت: صادرات نرم‌افزار در حالی انجام می‌شود که ایران قانون کپی‌رایت محصولات خارجی را داخل کشور رعایت نمی‌کند؛ از سوی دیگر زمانی که یک محصول را صادر می‌کنیم حداقل باید کپی رایت سیستم عامل را رعایت کرده باشیم اما فقط شرکت‌های بزرگ نرم‌افزاری ایران این موارد را رعایت می‌کنند.

وی با تشریح شرایط فعلی بازار نرم‌افزار ایران، ادامه داد: در بازار فعلی، نرم‌افزارهای حسابداری نسبت به دیگر نرم افزارها، به دلیل امنیت و حساسیت موضوعات مالی و حسابداری از عدم رعایت قانون کپی رایت و نرم افزارهای قفل شکسته مصونیت بیشتری دارند و در نتیجه از بازار امن تری برخوردار هستند؛ چرا که استفاده از نرم‌افزارهای قفل‌شکسته در حوزه حسابداری دارای ریسک است و از این رو مشاغل کمتر حاضر به پذیرش این ریسک هستند. البته در زمینه کپی‌رایت قوانین بسیار خوبی در ایران وجود دارد همچنان که دو پرونده اخیر مبارزه با تکثیرکنندگان سی‌دی‌های قفل‌شکسته نرم‌افزارهای حسابداری علیرغم سختی‌های پیگیری با موفقیت مختومه شدند.

این فعال نرم افزار تاکید کرد: از آنجایی که کشورهایی مانند ترکیه، کشورهای عرب زبان و کشورهای فارسی زبان در زمینه تولید نرم‌افزار قوی نیستند بازاری گشوده دارند که اکثرا محصولات کشورهای اروپایی و امریکایی در آنها به فروش می‌رسد به همین دلیل پتانسیل بسیاری در زمینه صادرات نرم‌افزارها به ویژه نرم‌افزارهای حسابداری به کشورهای منطقه و مشترک المنافع وجود دارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا