گسترش جزایر زباله ای در جهان در 35 سال گذشته

 به گزارش ایرنا از پایگاه اینترنتی این سازمان ، هر سال هشت میلیون تن بطری، کیسه ، اسباب بازی پلاستیکی و سایر لوازم پلاستیکی به اقیانوس ها راه پیدا می کنند. این زباله ها که با جریانات دریایی حمل می شوند ،در پنج جزیره بزرگ زباله ای در اطراف چرخاب های عمده اقیانوسی جهان جمع می شوند.اکنون سازمان فضایی آمریکا تجسمی از این آلودگی ارائه داده است که بر گسترش این موضوع تاکید می کند که ضایعات ناشی از فعالیت های انسان در حال تخریب اقیانوس ها است.

ناسا این انیمیشن را با استفاده از اطلاعات ناشی از شناورهای علمی که در 35 سال گذشته در اقیانوس ها توزیع شده اند، درست کرده است.
این شناورها عازم پنج چرخاب اقیانوسی معروف شدند. این چرخاب ها در اقیانوس هند و در شمال و جنوب اقیانوس آرام و شمال و جنوب اقیانوس اطلس قرار دارند.بیش از نیمی از پلاستیک هایی که در اقیانوس ها جریان دارد از پنج کشور چین، اندونزی، فیلیپین ، ویتنام و سریلانکا نشات می گیرند.
آمریکا تنها کشور صنعتی غربی است که در فهرست 20 کشور اول آلاینده های اصلی پلاستیک قرار دارد.
به گفته محققان، آمریکا و اروپا مدیریت بدی در زباله های جمع آوری شده خود ندارند، بنابراین سهم این کشورها در زباله های پلاستیکی اقیانوس ها ناشی از آشغال ریختن در دریاهاست.
این در حالی است که چین مسئول 2.4 میلیون تن پلاستیک یعنی حدود 28 درصد از کل زباله های جهان است و آمریکا مسئول 77 هزار تن پلاستیک است. یک مطالعه که در ماه فوریه انجام شد نشان داد که حدود 400 گونه دریایی در نتیجه دور ریختن چند تن کیسه های خرید، تورهای ماهیگیری و سایر زباله هایی که هر سال در دریا رخته می شود، در معرض خطر انقراض قرار دارند.
لاک پشت ها، شیر های دریایی و نهنگ ها از جمله موجوداتی هستند که کیسه های پلاستیکی را می بلعند و یا در آنها گیر می کنند.
بر اساس نتایج این مطالعه ، شیرهای دریایی هاوایی، نهنگ های اقیانوس اطلس شمالی، پنگوئن های آفریقایی و لاک پشت های در کیسه های پلاستیکی خفه می شوند و یا کیسه هاو یا بطری های پلاستیکی را می بلعند. این مشکل نسبت به مطالعه قبلی که در سال 1997 انجام شد حدود 50 درصد افزایش یافته است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا