وسیله کنترل ساختمان به‌هنگام زلزله ساخته شد

افشین کلانتری، رئیس پژوهشکده مهندسی سازه پژوهشگاه بین المللی زلزله و مهندسی زلزله در گفتگو بامهر، گفت: در این پژوهشگاه موفق شدیم «میراگرهای لرزه ای» با مزیتهایی نسبت به نمونه های مشابه طراحی کرده و بسازیم.

وی در خصوص کارکرد میراگرهای لرزه ای گفت: این دستگاه در سازه ها و ساختمان ها نصب شده و انرژیی را که در حین لرزه وارد سازه می شود مستهلک می کند. این کار مانع از جریان پیدا کردن انرژی در اعضای سازه و آسیب در ساختمان خواهد شد.

به گفته وی، حرکت شدید زمین در زمان زلزله باعث ورود انرژی مخرب به داخل سازه (اعم از ساختمان ها، پل ها و… ) شده و در نتیجه منجر به ایجاد حرکتهای بزرگ در آنها می شود. حرکتهای بزرگ لرزه ای در محلهای ضعیف سازه ها (مانند تیر یا ستون های )باعث آسیب در آنها و در برخی موارد فروریزش خواهد شد.

کلانتری افزود: از این رو طراح ساختمان با قرار دادن این میراگرها در محل های ضعیف سازه و یا ساختمان،  نحوه حرکت آن در زمان زلزله را کنترل می کند و انرژی مخرب وارد شده از طرف زلزله به ساختمان را به سمت میراگرها هدایت می کند.

وی اظهار داشت: این وسایل با تبدیل انرژی حرکتی به گرما آن را از بین برده و مانع از بروز آسیب در ساختمان می شوند.

 رئیس پژوهشکده مهندسی سازه تاکید داشت: در سالهای اخیر به کارگیری این وسایل برای طراحی بهتر سازه های جدید یا بهسازی و مقاوم سازی ساختمانها و پل ها در زمان زلزله رواج قابل توجهی داشته است.

وی با بیان اینکه این میراگرها دارای مکانیزم های گوناگونی هستند، بیان داشت: میراگرهای طراحی شده در این پژوهشگاه از نوع روغنی بوده و دانش فنی ساخت آنها کاملا بومی شده است. این فناوری در مقایسه با نمونه های مشابه خارجی دارای مزیتهای قابل توجهی در عملکرد آنها  به هنگام زلزله است.

به گفته کلانتری، میراگر روغنی با تکنیک جدیدی طراحی و در آزمایشگاه مهندسی سازه آزمایش و کنترل شده است.

وی با تاکید بر اینکه میراگرها از گزینه های مهم بهسازی سازه های مهم موجود در برابر زمین لرزه ها هستند، گفت: این میراگر ها در بخشهای مختلف سازه مانند بادبندها، پایه ساختمان ها، محل اتصال عرشه به پایه پلها قرار می گیرند.

رئیس پژوهشکده مهندسی سازه افزود: با استفاده از این دستگاه حرکت های شدید ساختمان در بین طبقات حین رفت و برگشت به مقدار قابل توجهی کاهش می یابد.

وی عنوان کرد: محل نصب، تعداد، ظرفیت و سایر پارامترهای مربوط به این میراگرها در زمان طراحی تعیین شده و در نقشه های ساختمان ها درج می شود. هزینه اقتصادی این وسایل نیز که در مقایسه با هزینه های اجرای ساختمانهای متداول چندان قابل توجه نیست، بر این اساس تعیین می شوند.

وی تاکید داشت: با کمک میراگرها  رفتار ساختمان برای زلزله های به مراتب شدیدتر بهبود می یابد و زلزله های شدید آسیب کمتری را به ساختمان وارد می کنند.

کلانتری افزود: میراگرها در بیمارستان، مجتمع های مسکونی، ساختمان های آموزشی، ساختمان های بلند، هتل ها، ساختمان های مدیریت بحران شبکه های اب،گاز و همچنین تاسیسات زیربنایی از جمله پل ها و…گزینه منطقی و قابل توجیهی به شمار می رود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر این میراگرها طراحی، نمونه سازی و در آزمایشگاه این پژوهشگاه کنترل کیفیت شده اند، گفت: این تجهیزات برای به کارگیری در طرح های مهندسی و عمرانی آماده بوده و از افراد علاقمند و مجریان طرحهای یاد شده استقبال می کنیم تا این دستگاه به تولید انبوه برسد. مجری این طرح دکتر منصور ضیایی فر است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا