نمک دریاچه مهارلو سلامت شهروندان را تهدید می کند

چندی پیش اعلام شد که دریاچه مهارلو در استان فارس پس از سال ها دست و پنجه نرم کردن با کم آبی، سرانجام خشک شد. این دریاچه تا پیش از خشکسالی کمک شایانی به مرطوب نگه داشتن هوای شیراز می کرد و علاوه بر ارزش های زیست محیطی که داشت، فرصت مناسب طبیعت گردی را در کمترین فاصله از کلانشهر شیراز فراهم کرده بود اما اکنون یک پهنه خالی از آب در بستر دریاچه وجود دارد که از نمک پوشیده شده است.

این دریاچه هم اکنون به یک نمکزار تبدیل شده و وضعیت آن بسیار نگران کننده است. چراکه برخاستن نمک و پراکنده شده آن در هوا می تواند سلامت ساکنان فارس و استان های همجوار را تهدید کند. از این رو باید هر چه سریعتر برای احیای آن اقداماتی انجام شود.

جعفر قادری؛ نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی در این ارتباط به خبرنگار سیناپرس گفت: در استان فارس چندین دریاچه و تالاب از جمله دریاچه بختگان، دریاچه مهارلو، دریاچه کافتر، دریاچه پریشان و… وجود دارد و متاسفانه همه اینها خشک شده اند. کاهش بارش و برداشت بی رویه آب از سفره های زیرزمینی اطراف دریاچه ها باعث به وجود آمدن این وضع شده است. به نظر می رسد که دولت باید بحث انتقال آب بین حوضه ای را به صورت جدی دنبال کند و چندین سال طرح های نکاشت را اجرا نماید و با پرداخت هزینه عدم النفع ناشی از نکاشت محصولات زراعی، این دریاچه ها را احیا کند.

وی افزود: این سوال برای ما مطرح است که چه تفاوتی بین دریاچه ارومیه و دریاچه های استان فارس وجود دارد؟ بنابراین دولت می بایست این تبعیض را کنار بگذارد و به دریاچه های فارس هم توجه جدی کند.

قادری خاطرنشان کرد: هم اکنون شاهد هستیم که بخشی از آب استان به سواحل می رود در حالی که باید آب از ساحل به سمت قسمت های داخلی کشوربرود. این موضوع باید اصلاح شود و نیز انتقال آب بین حوضه ای از قسمت های غربی استان به قسمت های شرقی و مرکزی در دستور کار قرار بگیرد.

نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی با ابراز نگرانی نسبت به تاثیر برخاستن نمک دریاچه مهارلو بر سلامت شهروندان، گفت: نمک دریاچه مهارلو نه تنها مردم استان فارس بلکه استان های همجوار از جمله کرمان و استان های مرکزی کشور را تهدید می کند. چون جهت وزش باد به گونه ای است که از قسمت غرب به سمت شرق می وزد. بنابراین تهدید تنها متوجه فارس نیست.

وی تصریح کرد: سال گذشته ردیف بودجه ای برای احیای دریاچه ها و تالاب ها اختصاص داده شد اما به نظر می رسد که این میزان قابل قبول نباشد و می بایست اقدامات جدی تری انجام شود. وزارتخانه های نیرو و جهاد کشاورزی و سازمان محیط زیست به عنوان متولیان این کار باید در این قضیه ورود کنند.

قادری در ادامه اظهار کرد: در استان فارس مشکلات جدی در بحث تامین آب وجود دارد. شاید حدود 1000 روستای ما در حال حاضر با تانکر آبرسانی می شوند. در برخی از نقاط استان مانند جهرم، عمق چاه ها به 570 متر رسیده است و بسیاری از دشت ها دچار نشست شده اند. این نشان از برداشت بی رویه آب از سفره های زیرزمینی دارد که وزارت نیرو باید برنامه ای برای جلوگیری از چنین برداشت هایی ارایه کند.

وی در پایان افزود: در بسیاری از دشت هایی که نشست کرده اند امکان انجام فعالیت های کشاورزی، صنعتی و خدماتی وجود ندارد. حتی برخی از آثار و ابنیه تاریخی مجاور این مناطق هم در معرض تهدید قرار گرفته اند.      

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا