خطر زایمان زودرس در مادران کوتاه قد

مطالعات جدید نشان می دهد که احتمال زایمان زودرس و داشتن نوزادان کوچک و کم وزن در مادران کوتاه قد بیشتر است . در همین زمینه لوئیس موگلیا Louis Muglia از پزشکان بیمارستان تخصصی کودکان سینسیناتی در اوهایو ، ایالات متحده آمریکا Cincinnati Children’s Hospital Medical Centre in Ohio, US اعلام کرد : " یافته های ما نشان می دهد که اندازه قد مادران ارتباط و تاثیر مستقیمی در طول مدت بارداری آن ها دارد . البته دلیل قطعی و اصلی این موضوع هنوز مشخص نیست . این احتمال وجود دارد که این مساله ریشه در عوامل مختلفی از قبیل ژنتیک ، تغذیه و محیط زیست داشته باشد . "

بر اساس گزارش های رسمی ، به صورت سالانه بیش از 15 میلیون کودک در سراسر جهان زودتر از موعد مقرر به دنیا آمده و  در این میان در حدود یک میلیون نفر از این کودکان فوت می کنند . از سوی دیگر باید به این موضوع نیز توجه داشت که کودکانی که به صورت نارس و پیش از موعد مقرر به دنیا می آیند در تمامی طول زندگی خود با مشکلات جسمی و بهداشتی متعددی دست و پنجه نرم کرده احتمال ابتلا به مشکلاتی از قبیل بیماری های تنفسی ،  یرقان ، کاهش قدرت بینائی ، فلج مغزی و کند ذهنی در آن ها بیش از سایر افراد است .

در این مطالعات ، پژوهشگران با بررسی 3 هزار و 485 زن و نوازادان آن ها از شمال اروپا دریافتند که قد مادران ، تاثیر فراوانی در بخش های مختلف بارداری از جمله حالت و ویژگی های فیزیکی جنین ، شرایط محیط زیست جنین ، طول مدت زمان بارداری و تعدد قابلیت حاملگی تاثیر گذار است .

در مقایسه با این مساله باید اذعان داشت که مواردی از قبیل طول قد نوزاد در حین تولد و وزن وی به مسائل ژنتیکی مرتبط بوده و به قد مادران ارتباطی ندارد .

در همین ارتباط جو لی سیمپسون Joe Leigh Simpson, پژوهشگر ارشد مرکز این مطالعات Dimes Prematurity Research Centre در مرکز تحقیقاتی  Dimes Prematurity Research Centre اعلام کرد : " تاثیر طول قد مادران در هنگام بارداری ، موضوعی متفاوت از تاثیر ژنتیکی تعیین اندازه جنین است . این موضوع ، اصلی ترین یافته تحقیقات ما محسوب می شود . "

شرح کامل این تحقیقات و نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله علمی journal PLOS Medicine منتشر شده است .