درمان 70 نوع بیماری با کمک سلول های بنیادی

 دکترمرتضی ضرابی در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه ازمجموع نمونه های ذخیره سازی شده، اطلاعات ژنتیکی بیش از 35هزار نمونه خون بند ناف جمع آوری شده است، افزود:از این تعداد، حدود پنج هزار نمونه در بانک عمومی و 55 هزار نمونه در بانک خصوصی این مجموعه ذخیره سازی شده است.وی در باره این بانک ها توضیح داد:در حال حاضر دو بانک خون بندناف عمومی و خصوصی داریم که در بانک عمومی، خانواده ها نمونه ها را اهدا تا در این مجموعه نگهداری شود اما در بانک خصوصی خانواده ها نمونه ها را برای خود نگهداری و برای این کار نیز هزینه نیز پرداخت می کنند.

ضرابی به استان هایی که بیشترین نمونه در آنها جمع آوری شده اشاره کرد و افزود:در استان های تهران، اصفهان، خراسان رضوی، فارس، مازندران و خوزستان بیشترین نمونه خون بندناف جمع آوری شده است.

** درمان 70 نوع بیماری با استفاده از سلول های بنیادی
وی به ظرفیت و پتاسیل استفاده از سلول های بنیادی برای درمان بیماری ها اشاره کرد و گفت: در حال حاضر پتانسیل استفاده از سلول های بنیادی برای درمان بیش از 70 نوع بیماری وجود دارد.
ضرابی به بیشترین کاربرد سلول های بنیادی خون بندناف اشاره کرد و افزود: بیشترین کاریرد سلول های بنیادی خون بندناف در درمان بیماری های که منشاء خونی دارند، مانند تالاسمی، انواع سرطان های خون، کم خونی های مادرزادی و بیماریهای نقض سیستم ایمنی قابل استفاده است.
مدیرعامل بانک خون بندناف رویان به پیوند سلول های بنیادی خون بندناف به بیماران فلج مغزی اشاره کرد وگفت:ما امسال سه نمونه از خون بند ناف برای پیوند بیماران فلج مغزی استفاده کردیم که خوشبختانه نتیجه پیوند، رضایت بخش بود.

افزایش نمایندگی بانک خون بندناف در پنج استان

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در 23 استان دفاتر نمایندگی داریم اظهار کرد: در صدد هستیم دفاتر نمایندگی را در استان های گلستان، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد تا پایان سال راه اندازی کنیم.

ضرابی ،انجام خونگیری و ارسال نمونه به تهران را از مهمترین اقدامات دفاتر نمایندگی این مجموعه برشمرد و گفت: باتوجه به اینکه ذخیره سازی نمونه ها در تهران انجام می گیرد، نمونه های جمع آوری شده در استان ها باید کمتر از 24 ساعت به تهران منتقل شوند.
بانک بند خون ناف، محلی برای نمونه گیری وذخیره سازی خون بند ناف نوزاد در هنگام تولد است و این خون برای درمان نوزاد، بستگان و یا افرادی که ازنظر ژنتیکی با صاحب این خون تشابه دارند در زمان ابتلا به بیماریهای خونی یا فلج های مغزی استفاده می شود.

نداشتن سابقه بیماری های خاص، عفونی یا مصرف دارو در زنان باردار از شرایط ذخیره سازی خون بند ناف نوزادان است و نمونه گیری ازنوزادان باید بلافاصله پس از تولد انجام گیرد و هر گونه غفلت در انجام فرآیند، استحصال سلولهای ناکافی و یا آلوده شدن خون ونمونه، امکان استفاده از خون بندناف را از بین می برد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا