ظرفیت تولید دارو در کشور 4 برابر نیاز مردم است

 دکتر حمیدرضا خویی در نشست خبری به مناسبت چهاردهمین همایش سالیانه انجمن داروسازان ایران در جمع خبرنگاران افزود:برخی از داروهای تولید شده در کشور کمتر مصرف می شود و اگر سطح مصرف را به وسیله صادرات به سایر کشورها گسترش دهیم در این صورت می توان از نظر اقتصادی سود آوری داشته باشد.

هیچ دارویی نیست که نتوانیم در ایران تولید کنیم
وی ادامه داد:تمامی داروها در کشور تولید می شود و هیچ دارویی در دنیا نیست که نتوانیم آن را در ایران تولید کنیم؛ متخصصان ایرانی دانش و علم تولید داروها را دارند.
به گفته خویی برای نجات صنعت داروسازی کشور راهی نداریم جز اینکه صادرات داروها را افزایش دهیم و در این صورت به کمک و حمایت دولت نیاز داریم اما حمایت اقتصادی و سیاسی جدی را در عرصه صادرات دارو مشاهده نکرده ایم.
وی اضافه کرد:در ایران ظرفیت خوبی برای صادرات دارو داریم و داروی ایرانی ویژگی و امتیازخاصی دارد اما سیاست های بانکی در کشور تسهیل کننده تولید نیست و غیر عادلانه است.
دبیرعلمی چهاردهمین کنگره انجمن علمی داروسازان ایران با بیان اینکه به جایگاه داروسازان در طرح تحول سلامت توجه کافی نشده است، گفت: در طرح تحول نظام سلامت یک نقطه مثبت دارد و برای اولین بار تعرفه های خدمات فنی در کتاب ارزشگذاری خدمات ثبت و ضبط شد.
وی ادامه داد:در این طرح جایگاه داروخانه و داروسازان دیده نشده است و از آن می توان به عنوان نقاط ضعف نام برد.
به گفته خویی اگر داروخانه ها به عنوان محل فروش دارو و عرضه خدمات دارویی در نظر بگیریم و مورد ساماندهی قرار گیرد می توانیم سایر عرصه های نظام سلامت را نیز مدیریت کنیم.
وی اضافه کرد:خدمات داروسازان در کتاب تعرفه ارزشگذاری خدمات دیده نشده است و تنها برای داروساز عمومی حق فنی در نظر گرفته شده است که میزان آن نیز بسیار ناچیز بوده و قابل مقایسه با سایر خدمات نیست.
خویی ادامه داد: داروسازان فقط کارشان نسخه پیچیدن نیست و مشاوره های درمانی در بیمارستان ها و داروخانه ها نیز ارایه می کنند؛ این قشر جایگاه بسیار مهمی در نظام سلامت ایفا می کند و این نقش ها باید دیده شود.
وی اظهار کرد:قرار شده است که یکسری صلاحیت ها سازمان غذا و دارو ، صدور پروانه، نظارت ها، پایش ها، خدمات دارویی برای واگذاری اختیارات به نظام پزشکی که در مراحل نهایی است تا نیمه دوم امسال اجرایی شود.
دبیر علمی انجمن داروسازان ایران به کیفیت داروهای تولیدی داخل کشور اشاره کرد و گفت :تولید دارو در همه دنیا براساس استاندارد خاصی ساخته می شود که از سوی سازمان بهداشت جهانی اعلام به عنوان دستورالعمل بین المللی صادر می شود، از این رو تولیدات داخلی ایران نیز باید بر اساس این استاندارد ها ساخته می شود.
وی اظهار کرد:قبل از انقلاب داروهای وارداتی انگلیسی، آمریکایی و فرانسوی بوده است اما در حال حاضر از کشورهایی مانند هند نیز دارو وارد می شود؛ اگر صنعت داروسازی ایران بهتر از این کشورها نباشد، بدتر نیست.
وی با بیان اینکه شعار اصلی همایش امسال را نقش داروساز در نظام سلامت و تجویز منطقی دارو اعلام کرد و افزود: 50 نفر از اساتید داروسازی در میزگردهای متعدد این همایش که با موضوعاتی مانند عرصه های جدید دارویی، داروساز و مشکلات داروخانه ها، داروساز و صنعت داروسازی و… است سخنرانی خواهد کرد.
خویی از برگزاری بخش ویژه ای با عنوان بزرگداشت بنیانگذار نظام دارویی ایران در همایش امسال خبر داد و گفت: در این مراسم از چهار تن از بنیانگذاران نظام دارویی ایران و چهارنفر از داروسازان نمونه تقدیر می شود.
چهاردهمین همایش سالیانه انجمن داروسازان ایران همزمان با زادروز محمد زکریای رازی از چهارم تا ششم شهریور در سالن همایش های رازی برگزار می شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا