افزایش اعتبارات پروژه حفا ظت از یوزپلنگ آسیایی بعد از تحریم ها

 هومن جوکار در گفت و گو با ایرنا افزود: از حدود سه سال گذشته به دلیل برخی مشکلات از جمله تحریم ها سازمان ملل تمایلی به تمدید پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی نداشت این در حالی بود که کارهای نیمه تمام زیادی در پروژه باقی مانده بود.وی ادامه داد: با توجه به اهمیت حفاظت از یوزپلنگ آسیایی این پروسه نباید متوقف می شد، از این رو تلاش شد تا سازمان ملل برای ادامه همکاری و تمدید پروژه مجاب شود.

وی افزود: در ابتدا متقاعد کردن سازمان ملل کار بسیار دشواری بود اما در نهایت و با تلاش فراوان پذیرفتند که پروژه با اعتبار اندکی تمدید شود که به محض تمدید کارها در پروژه از سر گرفته شد، این اقدامات به حدی موثر بود که اکنون سازمان ملل علاقه مند شده است تا زمانی که می تواند از این پروژه حمایت کند.
جوکار گفت: روزهای اولی که دکتر ابتکار ریاست سازمان حفاظت محیط زیست را بر عهده گرفت، تفاهم نامه ای را با گری لوییس نماینده مقیم سازمان ملل در ایران امضا کرد که بر اساس آن قرار شد همکاری سازمان ملل با پروژه یوزپلنگ همچنان ادامه یابد و بر این اساس سند جدیدی نوشته و امضا شد.
وی با اشاره به اینکه این تفاهم نامه در سال 2013 امضا شد، افزود:این سند به صورت باز امضا شد؛ یعنی زمان تمدید پروژه در آن مشخص نشده است اما گری لوییس معتقد است از نظر برنامه ای که برای این پروژه در نظر گرفته شده توانایی تمدید تا سال 2020 را دارد.
جوکار تاکید کرد: حال اگر همکاری جف با پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی از سر گرفته شود، قطعا این پروژه تا سال 2020 تمدید خواهد شد زیرا اکنون این پروژه با بودجه جاری سازمان ملل که زیاد هم نیست فعالیت می کند.
مدیر پروژه بین المللی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی افزود: قبل از شدت یافتن تحریم ها این پروژه از نظر مالی با همکاری صندوق تسهیلات محیط زیست جهانی ( جف) تامین می شد اما بعد از تحریم ها جف از پروژه کنار رفت که امیدواریم بعد از تحریم ها دوباره این همکاری از سر گرفته شود.
وی گفت: اما در این مدت چون سازمان ملل علاقه مند به ادامه این پروژه بود از این رو سعی می کرد اعتبارات جاری را سالانه افزایش دهد اما آنهم محدودیت هایی داشت و نمی توانست سطح اعتبارات را زیاد بالا ببرد.
جوکار افزود: حال اگر همکاری جف با پروژه از سر گرفته شود تا سال 2020تمدید می شود اما در غیر اینصورت باید باید یک بازنگری در پروژه صورت گیرد.

 یوزپلنگ ایرانی
یوزپلنگ آسیایی یا یوزپلنگ ایرانی با نام علمی Acinonyx jubatus venaticus یک زیرگونه به شدت در معرض خطر انقراض از یوزپلنگ است که اکنون تنها چند ده قلاده از آن در ایران یافت می شود.
این گونه ارزشمند در مناطق بیابانی زندگی می کرد و سالهاست که نسل آن در معرض نابودی کلی قرار دارد.
اکنون یوزپلنگ در مناطق حاشیه کویر مرکزی ایران از جمله خارتوران، نایبندان، دره انجیر و میاندشت زیست می کند.
ایران از دهه ۱۹۷۰ به عنوان تنها زیستگاه یوزپلنگ های آسیایی (ایرانی) شناخته شده است. یوزپلنگ ایرانی تنها نژاد این حیوان است که یال دارد.
 صندوق تسهیلات محیط زیست جهانی (GEF)
تسهیلات جهانی محیط زیست (جفGlobal Environmental Facility-GEF) به عنوان یک نهاد مالی تحت مدیریت سازمان ملل متحد، برای اعطای کمک های مالی (وام بلاعوض-Grant) به کشورهای درحال توسعه در راستای حمایت از محیط زیست جهانی و ترویج رفاه و امرار معاش پایدار در جوامع محلی در سال 1991 تشکیل شد.
بودجه جف در واقع از طریق کنوانسیون های زیست محیطی سازمان ملل و اعضای متعهدین توسعه یافته آن و نهادهای اعطاء کننده (Donor) نظیر بانک جهانی، شرکت های چند ملیتی، اتحادیه اروپا و دولت های توسعه یافته و غیره تامین می شود.
پروژه های جف توسط سازمان های اجرایی نظیر بانک جهانی، برنامه عمران ملل متحد و برنامه محیط زیست و یا سایر آژانس های اجرایی سازمان ملل به اجراء در می آید. از سال 1991 تاکنون جف بیش از 3200 پروژه در بیش از 165 کشور جهان را کمک مالی کرده است.
پروژه های جف در 6 محدوده کاری شامل تنوع زیستی، تغییر آب و هوا، آب های بین المللی، تنزیل خاک و آمایش زمین، حفاظت از ازن و مواد آلی پایدار است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا