کشف قابلیت خوددرمانی در مورچه ها

محققان به تازگی دریافتند که مورچه های مبتلا به بیماری های قارچی خطرناک می توانند برای بهبود خود اقدام به  "خود درمانی" کنند. آنها این کار را با خوردن ماده ای خاص انجام می دهند که در حالت عالی برای آنها مضر و سمی است و باعث به خطر افتادن زندگیشان می شود.

این روش خود درمانی در حشرات در زنجیره تحقیقات پیشین مورد بررسی قرار گرفته بود اما هیچ گاه به مرحله تایید نرسیده بود. زیرا شامل سوالاتی می شد که هنوز برای آنها جوابی پیدا نشده بود. برای مثال یکی از سوالاتی که در این باب مطرح شده است این است که مورچه ها از کجا می دانند که مریض شده اند؟

محققان دانشگاه هلسینکی فنلاند نشان داده اند که مورچه های مبتلا به قارچی به نام Beauveria bassiana به اختیار خود مقادیر کمی از هیدروژن پروکسید مصرف می کنند. این ماده احتمال مرگ آنها را 15 درصد کاهش می دهد. مقدار سم مصرفی توسط مورچه های بیمار به میزان قوی بودن بیماری باز می گردد. این خود نشان دهنده این است که مورچه ها درباره مقدار سم مصرفی خود نیز دقت به خرج می دهند.

نیک بس، یکی از محققان این تحقیق ، در این باره اظهار کرد که مورچه های نزدیک به مرگ از حال خود با خبرند و به همین دلیل با ترک کردن گروه خود را در محیط ایزوله قرار می دهند تا سایر مورچه ها را مبتلا نکنند. او در این باره می گوید: «هنوز هم مشخص نیست که مورچه ها از کجا به مسموم شدن خود پی می برند اما کاملا واضح است که زمانی که به مسمومیت مبتلا می شوند رفتارشان را کاملا تغییر می دهند.»

وجود ماده شیمیایی موجود در هیدروژن پروکسید در اجساد مورچه های مرده حاکی از این است که مورچه ها برای مقابله با مسمویت خود به مصرف این ماده روی آورده اند.

منبع

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا