آیا می توان زمین زیر آب را خشک نگاه داشت؟

محققان دانشگاه Northwestern در آزمایش های جدید خود سطوحی را کشف کرده اند که می توانند حتی در زیر آب هم خشک بمانند. این فرایند به سادگی قابل تفسیر است زیرا راز خشک نگه داشتن یک سطح به میزان زبری آن سطح باز می گردد. اولین گام در انجام این تحقیق بررسی انواع مختلف سطوح و مقایسه میزان نرمی آنها بود. به این ترتیب دانشمندان امکان این را داشتند تا سطحی که زبرترین ساختار ممکن را دارد انتخاب کنند.

پس از انتخاب سطح مورد نظر، این تیم پژوهشی با فرو بردن سطوح مختلف در آب به این نتیجه رسیدند که برای خشک ماندن یک سطح در زیر آب، عرض شکاف های موجود در یک سطح که باعث زبری آن می شوند باید کمتر از حد خاصی باشد. تحقیقات این دانشمندان سرانجام این مقدار را برابر با یک میکرون تعیین کرد.

حباب های بخار ایجاد شده در فرایند تبخیر در زیر آب در بین شکاف های یک سطح نفوذ می کند.  همین پدیده با منحرف کردن مولکول های آب موجب جلوگیری از تماس آن با سطح مورد نظر می شود. این فرایند تقریبا مشابه فرایند خزیدن برخی حشرات بر روی آب بدون خیس شدن است. پدیده ای شبیه به این پروسه در گل نیلوفر آبی نیز دیده می شود، زمانی که آب باران بر روی گلبرگ های این گل می ریزد به راحتی و بدون جذب شدن از روی آن سر می خورد. شایان ذکر است که اسم علمی این پدیده بسا آب‌گریزی است.

حال با کمک این یافته ها می توان از آنها در مواردی ماند ساخت سازه های زیر آبی استفاده کرد و این امر به بشر فضای بیشتری برای کار در اعماق دریا را خواهد داد.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا