تاثیر مطلوب چالش آب یخ بر بیماری ALS

با گذشت کمتر از یک سال از چالش سراسری سطل آب یخ، محققان در حال راه اندازی کمپین سراسری جدیدی هستند تا به واسطه آن بتوانند نیاز های مالی برای تحقیقات درباره بیماری ALS را مرتفع سازند. این بیماری بسیار مزمن و خطرناک بوده و با تخریب سیستم عصبی مرکزی بدن فرد او را از پای در می آورد.

محققان در روزنامه واشنگتن پست در این باره گفته اند که از این چالش جهانی مبلغ سنگین 220 میلیون دلار به دست آمده است. البته گفته می شود که مبالغی که از این چالش به دست آمده است به خوبی توسط انجمن ملی غیرانتفاعی ALS سازماندهی شده و به نحو احسن در امور تحقیقاتی درباره این بیماری مورد استفاده قرار گرفته است.

در تحقیقی که با استفاده از کمک های مالی این چالش انجام شد، محققان به آزمایش پروتئینی به نام TDP-43 پرداختند. این پروتئین معمولا در خارج از هسته مرکزی سلول های مغزی افراد مبتلا به بیماری ALS یافت می شود. محققان با تزریق این پروتئین به سلول موش ها دریافتند که می توان با استفاده از این آن برخی از آسیب های سلولی به وجود آمده در افراد مبتلا به این بیماری را جبران کرد

جان هاپکینز، راهبر این تحقیق، به اهمیت کمک های مالی مردم در انجام این آزمایش اشاره کرده و گفت: «کمک های مالی جمع شده از طریق چالش سطل آب یخ دقیقا درزمان اوج بحران مالی برای انجام این تحقیق به دست ما رسید.»

محققان هنوز هم درباره قطعی شدن کارکرد این ماده مطمئن نیستند اما این مطالعه قدمی بزرگ در جهت ایجاد دارو برای این بیماری است.  به نظر می رسد که برقرار کردن سازوکار مشابهی می تواند مبالغ بیشتری جهت تحقیق بر روی این بیماری به ارمغان بیاورد.