تغذیه مناسب مادر از مهم ترین عوامل کاهش عوارض بارداری است

به گزارش ایرنا از پژوهشگاه فناوری های نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی ابن سینا، جراح و متخصص زنان، فلوشیپ نازائی و عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن سینا معتقد است افرادی که از روش های کمک باروری استفاده کرده اند، در دوران بارداری به مراقبت های متفاوتی از دیگر زنان باردار نیاز دارند.

دکتر ˈژاله ذوالقدریˈ در این زمینه گفت: در بیشتر موارد، زنان در سنین بالاتر و بیش از 35 سال از روش های کمک باروری استفاده می کنند و این خود سبب عوارض بیشتری برای این افراد در دوران حاملگی خواهد بود و شانس سقط بیشتری نیز برایشان وجود دارد.

وی افزود: تولد نوزادانی با ناهنجاری های مادرزادی و کروموزومی در این زنان بیشتر وجود دارد که شایع ترین آنها سندرم داون یا منگلیسم است و از طرفی هم به صورت معمول عوارض دوران بارداری همچون سقط جنین، دیابت بارداری، مسمومیت حاملگی و زایمان زودرس در این افراد بیشتر از دیگر زنان باردار است.

ذوالقدری تاکید کرد: هیچ گاه به زنان باردار استراحت مطلق پیشنهاد نمی شود و چنانچه شرایط محیطی سالم باشد با انجام فعالیت های سبک به هیچ وجه سقط اتفاق نمی افتد و تنها به زنانی که دچار خونریزی شده باشند و یا سابقۀ سقط های مکرر داشته و به علت نارسایی دهانه رحم سرکلاژ شده اند، توصیه می شود یک استراحت نسبی و انجام کارهای سبک داشته باشند.

وی درباره دلایل شیوع دیابت بارداری نیز گفت: افراد مبتلا به دیابت در دوران حاملگی به دو گروه تقسیم می شوند، یک گروه زنانی هستند که پیش از شروع بارداری مبتلا به دیابت بوده و دارو مصرف می کنند که این افراد باید توجه داشته باشند حتماً 6 تا 8 هفته پیش از شروع بارداری، قندخون آنها کاملاً کنترل شود چرا که در صورت مثبت بودن قند خون، حتماً سبب بروز ناهنجاری های جنینی خواهد شد.

وی ادامه داد: گروه دوم زنانی هستند که در ظاهر سالم هستند و قبلاً دیابت نداشته اند که معمولاً این افراد، غربالگری  قند خون آنها آزمایش می شود و به صورت معمول در زنانی که وزن بالا دارند و یا در بارداری های قبلی خود، نوزادی با وزن بالا به دنیا آورده و یا سقط های مکرر داشته اند نیاز به بررسی بیشتر وجود دارد.

یکی دیگر از متخصصان تغذیه و رژیم درمانی و عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن سینا نیز با بیان اینکه نیاز تغذیه ای جنینی که با روش های کمک باروری شکل گرفته است با جنینی که به صورت طبیعی تشکیل شده است، تفاوتی ندارد، تصریح کرد: در واقع اصول تغذیه در هر دو صورت متفاوت نیست و تنها حساسیت موضوع تغذیه در افرادی که با استفاده از روش های کمک باروری، باردار شده اند به جهت نکات ذکر شده در قسمت فوق بیشتر است.

دکتر ˈلادن گیاهیˈ افزود: در واقع وزن مادر در ابتدای دوران بارداری تعیین کنندۀ آن است که در طی دوران بارداری چه روند افزایش وزنی باید وجود داشته باشد و در سه ماهۀ اول مادر با اینکه مادر نباید وزن زیادی بگیرد حساس ترین دوران شکل گیری ساختار ژنتیکی و متابولیکی فرزند در آینده است یعنی با وجود آنکه در سه ماهۀ اول بارداری نباید وزن گیری به مقدار زیاد اتفاق بیفتد، اما کیفیت و روند تغذیه ای اثری بسیار مهم و غیرقابل برگشتی را بر روی سلامت جنین و فرزند در آینده خواهد داشت.

وی تصریح کرد: وزن گیری مادر تابع عوامل ژنتیکی، سلامت عمومی مادر، میزان فعالیت فیزیکی، باورهای فرهنگی، موقعیت اجتماعی و وضعیت اقتصادی است بنابراین با توجه به وزن شروع بارداری باید در سه ماهۀ اول، دوم و سوم بارداری، روند وزن گیری کنترل شود.

گیاهی درخصوص تغییرات تغذیه ای مادر در دوران بارداری نیز بیان داشت: تغییرات تغذیه در دوران بارداری به آن صورتی که خانواده ها غالباً تصور می کنند نبوده و در سه ماهۀ اول دوران بارداری، نیازی به افزایش انرژی دریافتی توسط مادر نیست و از سه ماهۀ دوم و سوم، ما به تدریج افزایش دریافت انرژی را داریم که چیزی در حدود 300 کالری و نهایتاً 500 کالری است.

وی یادآور شد: شروع مکمل ها نیز معمولاً از سه ماهۀ دوم بارداری شروع می شود اما مصرف اسیدفولیک از دو تا سه ماه قبل از بارداری از اهمیت بسیاری برخوردار است.

این متخصص تغذیه خاطرنشان کرد: اساس ایجاد بسیاری از بیماری های مزمن همانند برخی بیماری های عروقی و سرطان ها در دوران جنینی شکل می گیرد و ما ازهمان ابتدای شکل گیری جنین در قبال سلامت نسل آینده مسئول هستیم.

گیاهی در تشریح عللی که سبب تشدید حالت تهوع در دوران بارداری می شود، گفت: گرسنگی کشیدن و فاصلۀ زیاد در بین وعده های غذایی می تواند به شدت حالت تهوع را تشدید کند، بنابراین اگر زنان باردار بتوانند از همان ابتدای روز و اوایل صبح، تغذیه خود را به صورت صحیح و بدون مایعات شروع کنند و از خوردن غذاهای چرب و یا خیلی شیرین در وعده های اصلی پرهیز کنند، می تواند به کاهش حالت تهوع دوران بارداری بسیار کمک کننده باشد.
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا