محققان ایرانی باکتری جدیدی را شناسایی و ثبت کردند

در راستای توسعه ذخایر میکروارگانیسم های بومی کشور، برای اولین بار در ایران یک جنس جدید اکتینومایستی با نام علمی Salininema proteolyticum توسط مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران شناسایی و ثبت شد.
به گزارش ایرنا دکتر سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی رییس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در این زمینه به روند شناسایی و معرفی نمونه های جدید میکربی اشاره کرد و گفت : کشف انواع میکروارگانیسمهای جدید در این مرکز فرصتی را برای توسعه صنعت زیست فناوری ایجاد نموده است زیرا معرفی هر گونه، جنس و خانواده جدید امکان ژنتیکی و متابولیکی جدیدی را به ارمغان خواهد داشت.
وی افزود: ارگانیسم مذکور متعلق به راسته Actinobacterials و خانواده Glycomycetacea است که قبلا از این خانواده سه جنس Glycomyces Stackebrandtia و Haloglycomycesشناسایی و معرفی شده اند و جنس معرفی شده چهارمین جنس این خانواده به شمار می آید. همه اعضاء راسته مذکور رشته ای نیستند و تنها بر اساس ویژگی مهم محتوای G C که در اینها بالاست در این راسته طبقه بندی شده اند.
شاهزاده فاضلی ادامه داد:جنس جدید بر اساس جدا شدن از یک منطقه نمکی به نام میقان، تحمل پذیری نمک ( مبنای انتخاب نام جنس) و همچنین فعالیت پروتئولیتیکی اش ( مبنای انتخاب نام گونه)،Salininema proteolyticum نام گرفته است که به معنای رشته نمکی دارای فعالیت پروتئولیتیک است.
وی افزود: با توجه به اهمیت اکتینومایستها درتولید فرآورده های زیستی و تعلق داشتن بیش از 70 درصد متابولیتهای تولید شده تجاری به آنها، معرفی این جنس و گونه جدید نیز میتواند مسیرهای جدیدی را به منظور اکتشاف فرآوردهای دارویی و صنعتی بازکند.
این جنس جدید دارای فعالیت پروتئولیتیکی خوبی است و در صورت تخلیص و تعیین ویژگی آنزیم های پروتئاز آن، به عنوان یک محصول ارزنده در صنایع تولید دترجنت، غذا و دارو و همچنین در مطالعات مولکولی کاربرد خواهد داشت. از آنجاییکه بسیاری از این سویه ها مولد ترکیبات آنتی بیوتیک نیز هستند برنامه ریزی جهت اکتشافات دارویی جهت تولید آنتی بیوتیکها و همچنین آنزیمهای درمانگر در دستور کار قرار خواهد گرفت.
این سویه طی برنامه ریزی مدون مرکز ملی ذخائر ژنتیکی و زیستی و تدوین طرح های جداسازی، شناسایی و ذخیره سازی میکروارگانیسم ها بومی کشور، از منطقه تالاب میقان جداسازی شد وهم اکنون در مرکز ملی ذخائر ژنتیکی و زیستی ایران با کد دسترسی IBRC-M 10908T نگهداری می شود.