نبود استاندارد اندازه گیری بو، رسیدگی به شکایات را با مشکل مواجه کرده است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، شینا انصاری در کارگاه آموزشی آشنایی با روش ها و استانداردهای سنجش پارامتر بو افزود: توان انطباق پذیری بدن انسان با محیط در کلان شهرها به این معنا نیست که محل زندگی ما به لحاظ میزان آلاینده ها، کیفیت مطلوبی دارد. 
وی ادامه داد: با رشد سریع جمعیت در کلان شهرها، تمرکز جمعیت و صنعت در یک محل و تداخل محدوده های سکونتگاهی با مراکز کار و فعالیت، موجب شده است محیط زندگی شهری با آلودگی هایی مواجه باشد و محل زیست ما از کیفیت مطلوبی برخوردار نباشد.
انصاری گفت: زندگی در میان آلاینده ها ما را در طولانی مدت دچار مشکلات جسمی و روحی می کند، بنابراین باید شهرهای صنعتی به لحاظ میزان آلاینده ها ارزیابی شوند و زمانی که وجود آلودگی ها در محیط تایید شد، باید به دنبال راهکارهای کنترل و کاهش انتشار این آلاینده ها برای ارتقای کیفیت زندگی باشیم.
وی افزود: زمانی که صحبت از آلودگی ها می شود، عموما آلودگی های متداول و مرسوم به ذهن می رسند در حالی که آلودگی هایی وجود دارند که کمتر در ایران به آن ها توجه شده است، آلودگی صوتی، نوری و بویایی از جمله این آلودگی ها است، این آلودگی ها می توانند به شدت آسیب زننده و آزاردهنده باشند و باعث افت کیفیت محیط زندگی ما شوند.
مدیر کل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر نبود استاندارد مشخص در زمینه آلودگی بو در کشور، تصریح کرد: آلودگی بو امروزه به عنوان یک آلودگی جدید محیط زیستی در جهان مطرح است و در ایران نیز فعالیت هایی در مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان برای تدوین استاندارد در زمینه پایش آلودگی بویایی جهت ارتقای کیفیت محیط زیست در حال انجام است.
وی ادامه داد: فقدان استاندارد برای اندازه گیری آلودگی بو در کشور در بیشتر موارد موجب شده است در احراز آلایندگی صنایع و پایش کانون های انتشار آلودگی در بخش های مسکونی همچون واحدهای تصفیه روغن، اوره، آمونیاک، تصفیه خانه های فاضلاب شهری و صنعتی، واحدهای بازیافت پسماند، کمپوست، دامداری مرغداری و کشتارگاه ها دچار مشکل باشیم و شکایات مردمی در خصوص آلودگی بو را در برخی موارد از طریق کمیسیون تشخیص مزاحمت قانون شهرداری ها (بند 20 ماده 55) پیگیری کرده، بدون اینکه بتوانیم وجود این آلودگی را در واحدهای صعتی برای رسیدگی در مراجع قضایی اثبات کنیم.
انصاری خاطر نشان کرد: در این کارگاه آموزشی سعی شده است علاقمندان با روش های اندازه گیری پارامترهای بو(غلظت، شدت، کیفیت، حد آستانه بو)، ابزارهای اندازه گیری بو(الفکتورمترها)، استانداردهای در نظر گرفته شده برای آلاینده های بو در کشورهای پیشرو همچون کانادا، سیاست های اتخاذ شده در جهان برای کنترل بو در صنایع، فناوری های کاهش انتشار بو، آشنا شوند تا آغازی برای انجام پایش و سنجش آلاینده های تاثیرگذاری بو برای ارتقای کیفیت محیط زیست در آینده باشد.
کارگاه آموزشی آشنایی با روش ها و استانداردهای سنجش پارامتر بو با حضور شینا انصاری، مدیر کل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست و اردوان باختری، فارغ التحصیل دانشگاه تورنتو و مدرس این دوره آموزشی در سالن سرو سازمان محیط زیست برگزار شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا