ایران از نظر علم داروسازی جزو 10 کشور اول جهان است

دکتر محمد رضا شانه ساز امروز یکشنبه در نشست خبری چهاردهمین کنگره انجمن علمی داروسازان ایران در جمع خبرنگاران اظهارکرد:ایران از نظر دانش علمی حتی در کشورهای منطقه نیز از جایگاه بسیار بالایی برخوردار است.
وی ادامه داد:بیش از 95 درصد داروها توسط متخصصان ایرانی تولید می شود و کمتر از پنج درصد وارداتی هستند که متاسفانه این پنج درصد حدود 40 درصد از گردش مالی این بخش را به خود اختصاص می دهد.
وی با بیان اینکه در بین 30 دانشمند برتر جهان، نام 6 داروسازان ایرانی می درخشد، گفت: بسیار جای خوشبختی است که در بین دانشمندان جهان دانشمندان ایرانی از نظر تولید مقالات علمی و چاپ شده در معتبرترین نشریات بین المللی جهان داروسازان رتبه اول و دوم را به خود اختصاص داده اند.

پیشرفت قابل توجه از نظرتولید داروهای بیولوژیکی و نانو
شانه ساز اظهارکرد:همه کشورهای منطقه این واقعیت را قبول دارند که ایران در زمینه تولید داروهای بیولوژیکی و نانو از پیشرفت های قابل توجهی برخوردار است و تولید دارو در کشور با فاصله زمانی پنج یا شش سال از سایر کشورهای جهان امکان پذیر است.
رییس انجمن علمی داروسازان ایران اضافه کرد: تولید بسیاری از ملکول دارویی که اخیرا در مرجع بین المللی سازمان غذا و داروی آمریکا شناخته شده،چند سالی است در ایران آغاز شده است.
وی با اشاره به اینکه دانشمندان ایرانی منتظر هستند این ملکول دارویی رفرنس شده وارد بازار جهانی شوند،گفت:در زمینه ملکول دارویی ها رتبه دوم و سوم تولیدات دارویی هستیم.

 نقش داروسازان در طرح تحول نظام سلامت دیده نشده است
شانه ساز درباره نقش و جایگاه داروسازان در طرح تحول نظام سلامت گفت:متاسفانه نقش داروسازان در طرح تحول نظام سلامت دیده نشده است و از آنجایی که دارو سهم عمده ای از هزینه های درمانی کشور را به خودش اختصاص می دهد در بین داروسازان این گلایه مطرح است که این مقوله به درستی پرداخته نشده است.
وی ادامه داد:نقش داروخانه ها در خدمت رسانی به بیماران است که به این مقوله نیز در طرح تحول نظام سلامت کمتر توجه شده است.
شانه ساز افزود: دسترسی مردم به دارو نسبت به سال 57 بین 15 تا 20 برابر افزایش پیدا کرده است؛ داروخانه ها نیاز دارویی مردم را در مرکز کشور تا دور دست ترین نقاط کشور تامین می کنند ازاین رو جایگاه داروسازان در کشور از اهمیت زیادی برخوردار است.
رییس انجمن علمی داروسازان ایران اظهار کرد:بسیاری از کشورها در این زمینه صاحب سبک هستند و برای اقتصاد سلامت سال ها است تحقیقاتی را انجام داده اند و به نقش داروسازان توجه نشان داده اند.

 مصرف دارو در کشور زیاد نیست ، بد مصرف می شود
وی با بیان اینکه در کشور، مصرف دارو توسط مردم زیاد نیست یادآور شد:با توجه به نرم جمعیت و وضعیت بهداشت و اقتصاد کشور، اقلام دارویی زیاد مصرف نمی شود بلکه بد مصرف می شود.
شانه ساز افزود:آنتی بیوتیک ها، مسکن ها و داروهای هورمونی بیش از الگوی بیماری ها مصرف می شود، اما داروی بیماری های مزمن مانند قلب و عروق ، دیابت و… کمتر مورد استفاده مردم قرار می گیرد که البته دلیل آن می تواند عدم آگاهی بیماران از نوع بیماری باشد که به هر حال از مصرف داروی خود مطابق نیاز کوتاهی می کنند.
به گفته وی در 30 درصد نسخه ها آنتی بیوتیک تجویز می شود که منطقی به نظر نمی رسد و مسکن های استروئیدی و غیر استروئیدی و کورتون نیز در نسخه بیش از اندازه تجویز می شود.

عدم افزایش قیمت داروها در کشور
وی به قیمت گذاری داروها در کشور اشاره کردو گفت:حدود 4 تا 5 سال سیاست دولت عدم افزایش قیمت داروها بود که در سال 92 به دلیل افزایش نرخ ارز قیمت داروها جهش پیدا کرد و از سال 92 تاکنون افزایش قیمت دارو در بخش تولید متوقف شده است و در سایر بخش های استفاده از دانش روز ، دستگاه های جدید و مواد اولیه گران تر شده است.

کیفیت مناسب داروها در کشور
شانه ساز به کیفیت مناسب داروهای ایرانی اشاره کرد و گفت:95 درصد از بیماران داروهای ایرانی مصرف می کنند و قیمت متوسط یک واحد واردات نسبت به تولید 12 برابر است و اگر در صنعت داروسازی تولید داروها نباشد به اقتصاد ملی آسیب می رسد.
وی افزود: تولید دارو در کشور بر اساس استاندارد های موجود در جهان است و دو عامل قیمت و کیفیت باید لحاظ شود و در واقع می توان گفت داروهای ایرانی اثر بخشی بهتری از داروهای خارجی دارند.
چهاردهمین همایش سراسری انجمن علمی داروسازان ایران در روزهای چهارم تا ششم شهریور در سالن همایش رازی برگزار می شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا