بررسی تاثیر تغییرات آب و هوائی در قطب جنوب

سینا پرس : قطب جنوب یکی از مناطق بسیار مهم در ایجاد توازن شرایط زیستی و آب و هوای کره زمین است . در حقیقت موضوع تاثیر تغییرات آب و هوائی در سراسر دنیا بر این بخش از کره زمین تاثیرات متعددی گذاشته است و قطب جنوب نیز به نوبه خود قادر به تشدید این روند همراه با پدیده ذوب شدن یخ ها و یخچال های طبیعی شود که بزرگترین منبع آب شیرین دنیا به شمار می روند .

به همین دلیل پژوهشگران در نظر دارند با بررسی و مطالعه قطب جنوب به موضوع مطالعه بر روی پدیده تغییرات آب و هوائی تمرکز کرده و از این منطقه به عنوان یک ازمایشگاه جهت این پزوهش ها استفاده کنند .

به گفته پژوهشگران ، تاثیر تغییرات آب و هوائی به صورت کاملا واضح و مشهودی در قطب جنوب دیده می شود . این تاثیرات عمدتا در شبه جزیره اصلی قطب جنوب و جزایر Shetland قابل مشاهده هستند .

از سوی دیگر مطالعات جدید پژوهشگران نیوزلندی نشان می دهد بالا رفتن دمای اقیانوس ها می تواند تاثیری به مراتب بیشتر از آن چه تاکنون تصور می شد در آب شدن یخ های قطب جنوب داشته و در نتیجه سبب بالا رفتن سطح آب اقیانوس ها و دریاهای جهان خواهد شد.

دکتر Nick Golledge از دانشگاه ویکتوریا که در این برنامه تحقیقاتی مشارکت دارد در این مورد چنین گفت : در پژوهش های جدید ، با کمک مدل سازی بسیار پیشرفته، شرایط اقیانوس و یخ های قطبی باز سازی شده و شاهد روند سریع آب شدن یخ ها به دلیل بالا رفتن دمای آب اقیانوس ها هستیم.

از دیگر اعضای این تیم پژوهشی می توان به محققان و دانشمندان موسسه زمین شناسی و علوم هسته ای دولت نیوزلند و دانشگاه New South Wales استرالیا اشاره کرد. در این پژوهش مشخص شد هنگامی که درجه حرارت در لایه های مختلف آب اقیانوس متفاوت می شود ، این موضوع سبب تسریع روند آب شدن عمیق یخ های قطبی به نسبت شرایطی است که اختلاف دما در لایه های آب اقیانوس کمتر است.

دکتر Nick Golledge در خاتمه خاطر نشان کرد : آب  اقیانوس ها در لایه های سطحی به مراتب خنک تر و دارای غلظت نمک کمتری به نسبت آب مناطق عمیق است و به همین دلیل یخ های قطبی از زیر و در مناطق عمیق تر با روند ذوب شدگی بالاتری رو به رو هستند.