اندازه‌گیری ویروس «هپاتیت بی» با زیست‌حسگر ایرانی

به گزارش مهر، محمد حسین مشهدی زاده مجری این طرح این طرح گفت: هدف این پروژه طراحی زیست حسگرهای الکتروشیمیایی ساده، ارزان و کار برای اندازه گیری کمی DNA ویروس هپاتیت B بود.

وی افزود: در مرحله اول طرح، الکترود خمیر کربنی به وسیله نانوذرات مغناطیسی، پارانیتروآنیلین و DNA کاوشگر ویروس هپاتیت B فعال شده اصلاح شد. تثبیت DNA کاوشگر بر روی الکترود از طریق پیوند کوولانسی بین گروه های NH۲ قرار گرفته در سطح الکترود و گروه های فسفات فعال شده DNA انجام شد.

مشهدی زاده اضافه کرد: نتایج نشان داد زیست حسگر ارائه شده حساسیت و انتخاب پذیری مناسبـی برای اندازه گیری مقادیر ناچیز از ویروس هپاتیت B در نمونه های حقیقی را دارا است.

این محقق گفت: در بخش دوم این تحقیق الکترود طلا به وسیله نانوذرات طلا و مرکاپتو بنزالدهید اصلاح شد. کاوشگر ویروس هپاتیت B که با گروه NH۲ فعال شده بود، از طریق برهم کنش کووالانسی با گروه آلدهیدی بر روی سطح الکترود تثبیت شد.

وی عنوان کرد: تثبیت و هیبریداسیون DNA کاوشگر بر روی الکترود اصلاح شده با استفاده از فریسیانید به عنوان شناساگر و به روش ولتامتری پالس تفاضلی مورد مطالعه قرار گرفت.

این پژوهشگر گفت: نتایج این مرحله از طرح نشان داد، زیست حسگر پیشنهاد شده انتخاب پذیری مناسبی نسبت به DNAویروس هپاتیت B داشت و به طور موفقیت آمیزی برای اندازه گیری DNA ویروس در نمونه های ادرار و پلاسمای خون مورد استفاده قرار گرفت.

این تحقیق با پشتیبانی مالی و معنوی صندوق حمایت از پژوهشگران طراحی و اجرا شده است.