تشخیص زودهنگام زوال عقل با قلم دیجیتالی

به گزارش ایسنا، معمول‌ترین شیوه‌های تشخیص، نارسایی‌های شناختی را پس از رخداد این اختلالات شناسایی می‌کنند و محققان در پروژه جدید به دنبال حل این مشکل برآمدند.

سیستم ابداعی آن‌ها که هنوز در مرحله مفهومی است، در واقع توسعه «آزمایش ترسیم ساعت» (CDT) است که پزشکان از آن برای غربالگری بیماری‌هایی مانند آلزایمر و پارکینسون استفاده می‌کنند.

در این آزمایش از بیمار خواسته می‌شود صفحه ساعتی را بکشد که ساعت 11:10 را نشان دهد. سپس از وی خواسته می‌شود از یک ساعت از پیش طراحی‌شده که همان زمان را نشان می‌دهد، نسخه‌برداری کند و نتایج این دو برای نشانه‌های مشکل توسط پزشک بررسی می‌شود.

محققان آزمایشگاه علوم و هوش مصنوعی دانشگاه ام‌آی‌تی، قلم جوهری مورداستفاده در آزمایش‌های امروزی را به نوعی خودنویس دیجیتالی تغییر دادند.

این فناوری موسوم به Anoto Live Pen دارای یک دوربین داخلی است که مکان قلم را 80 بار در ثانیه بر روی کاغذ ارزیابی می‌کند.

این قلم فقط به طراحی نهایی برای تحلیل ذهنی توسط تیم پزشکی متکی نیست و می‌تواند تمامی تاملات و حرکات بیمار را شکار کند.

تیم علمی از نتایج 2600 نفر حاضر در آزمایش CDT که در 9 سال اخیر انجام شده بود، برای ارائه مدل‌های رایانه‌ای استفاده کرد که در مقایسه با شیوه‌های سنتی موردکاربرد توسط پزشکان، روش جدید دارای دقت بالاتری بود.

شیوه جدید علاوه بر مزایایی‌ برای بیماران، برای حرفه پزشکی نیز کارآمد است؛ پزشکان علوم اعصاب در حال حاضر، زمان و منابع مهمی را برای مستندکردن مشاهدات بیمار با دست و از طریق پایگاه داده‌ها صرف می‌کنند. این در حالی است که سیستم دیجیتالی بخش مهمی از این کار را به الگوریتم‌های نرم‌افزاری می‌سپارد.

کارآیی این قلم، تایید شده و مرحله بعدی این پروژه، توسعه کاربرد آسان آن با استفاده از رابطی است که این فناوری را به طور یکسان در اختیار متخصصان و غیرمتخصصان قرار می‌دهد.