ابتکار: رویکرد اقتصادی قابل تفکیک از محیط زیست نیست

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه رویکرد اقتصادی قابل تفکیک از محیط زیست نیست، گفت:دولت یازدهم نیز با رویکرد مثبت به محیط زیست و اولویت بخشی به این حوزه، اقتصاد سبز و توجه به رشد اقتصادی ملازم با مسائل محیط زیستی را مورد پیگیری قرار داده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، معصومه ابتکار در بازدید از اردوی پیشاهنگان فرزانه آموزش و پرورش افزود: بر اساس همین رویکرد، محیط زیست در تلاش است تا از طریق تعامل با سایر بخش ها به ویژه بخش مهم و کلیدی رشد اقتصادی و اشتغال کشور را با بهبود شاخص های محیط زیست کشور هماهنگ کند.

*** آموزش و پرورش یکی از ارکان مهم فرهنگ سازی در جامعه
وی آموزش و پرورش را یکی از ارکان مهم فرهنگ سازی در جامعه برشمرد و گفت: اصلاح تفکر و رفتار هر دانش آموز به محیط زیست، منجر به افزایش خلاقیت و نشاط فردی وی و گامی به سوی بهبود وضعیت محیط زیست کشور است.
وی با تاکید بر اینکه محیط زیست موضوعی فرابخشی و فرامرزی است، تصریح کرد:مهمترین دغدغه امروز بشر در کنار دستیابی به صلح و امنیت جهانی، حفظ محیط زیست است.
ابتکار افزود:امروزه محیط زیست از چنان اهمیتی در جهان برخوردار است که به یکی از مهم ترین و اصلی ترین شاخص های ارزیابی حکومت ها در جهان تبدیل شده است تا جایی که حتی در اجلاس سال گذشته روسای جمهور جهان در مقر سازمان ملل یک روز کامل به موضوع محیط زیست، نقش و تکالیف دولت ها در این زمینه و بررسی عملکرد آنها در جهت حفظ محیط زیست اختصاص داده شد و رئیس جمهور ایران نیز سخنرانی خود در سازمان ملل را بر همین محور قرار داد.
معاون رئیس جمهوری با تاکید بر اهمیت سال 2015 به دلیل نهایی شدن اهداف توسعه پایدار، گفت:مجامع جهانی در تلاشند همزمان با پایان سال 2015 اهدافی جدید با محوریت توسعه پایدار (تلفیق سه مفهوم اقتصاد، اجتماع و محیط زیست) را جایگزین اهداف هزاره کنند که تاکنون 17 هدف آن مشخص و در شهریور ماه با حضور سران کشورها در مجمع عمومی سازمان ملل نهایی و تصویب خواهد شد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: به رغم تاکید بر مباحثی همچون آموزش و بسیاری از اهداف توسعه هزاره در اهداف جدید، عنصر پایداری مهمترین رکن در تدوین این اهداف جدید است که با نگاه ویژه به محیط زیست و رسیدن به توافق در زمینه تغییرات آب و هوایی در حال تدوین است.
وی اشاره ای هم به آثار سوء و مخرب نابودی محیط زیست بر سلامت و امنیت زندگی بشر داشت و گفت: گرم شدن زمین، از بین رفتن تنوع زیستی گیاهی و جانوری، تغییرات اقلیم از جمله پیامدهای تخریب محیط زیست است که بی شک سلامت و زندگی انسان ها را نیز تحت شعاع قرار می دهد.
ابتکار با بیان اینکه رشد و بهبود شرایط اقتصادی و اشتغال یکی از مهمترین جهت گیری ها و اولویت های دولت یازدهم بوده و هست، اظهار کرد: این اهداف از سوی سازمان حفاظت محیط زیست نیز به عنوانی بخشی از بدنه دولت پیگیری می شود اما با تاکید بر رشد اقتصادی سبز بدین معنا که دستیابی به رشد و توسعه اقتصادی و اشتغال بدون تخریب یا ایجاد آلودگی در محیط زیست باید صورت پذیرد.

*** توسعه پایدار تضمین عدالت بین نسلی است
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست توسعه پایدار را تضمین و تاکیدی بر عدالت بین نسلی دانست و گفت: تاکید دنیا و برنامه ریزی و توجه ویژه دولت یازدهم به امر توسعه پایدار در همین راستا است.
وی اصل 50 قانون اساسی ایران را از دیگر اسناد بالادستی برای توسعه پایدار برشمرد و اظهار کرد: در همین قانون بر نقش و وظیفه همگانی در حفظ محیط زیست تاکید شده است و البته وظایف مسئولان در این زمینه بیشتر از سایرین است.
معاون رییس جمهوری تفکر سنتی که مسوولیت حفظ محیط زیست را تنها محدود به عده ای خاص می دانست، منسوخ شده اعلام کرد و افزود: در تفکر نوین جهانی همه در قبال حفظ محیط زیست مسوولیت دارند.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست اشاره ای هم به شرایط کنونی محیط زیست ایران داشت و اظهار کرد: افزایش دما، کاهش بارندگی، خشکسالی، از بین رفتن تالاب و رودخانه ها و دریاچه های مهم کشور همچون بختگان، گاوخونی، هورالعظیم، ارومیه، هامون و انزلی، تهدید گونه های گیاهی و جانوری، تغییر کاربری اراضی جنگلی و در معرض تهدید بودن جنگل های زاگرس و هیرکانی، افزایش و تشدید پدیده گرد و غبار در کشور زنگ خطر مهمی است که به همگان یادآوری می کند باید در حفظ محیط زیست بکوشند و فشار بر طبیعت را کم کنند.
ابتکار محیط زیست و حفظ آن را مسئله مهم حال و آینده کشور و تضمین کننده کیفیت حیات نسل های کنونی و آینده ایران دانست و گفت: به همین دلیل دولت در ابعاد مختلف به موضوع محیط زیست پرداخته است و تلاش می کند تا با ایجاد تعامل های فرابخشی در رفع بحران های کنونی محیط زیست ایران بکوشد.
*** مصرف بشر بیش از ظرفیت زمین است
معاون رییس جمهوری گفت: زمین کشش آزمندی و زیاده خواهی انسان ها که با خودخواهی و فزون خواهی خود منجر به تخریب و آلوده کردن منابع طبیعی شده است را ندارد.
ابتکار با یادآوری این موضوع که ظرفیت زیستی دنیا و توان بازسازی طبیعت محدود است، گفت: در حال حاضر میزان بهره کشی انسان ها از طبیعت بیشتر از ظرفیت زیستی زمین است به گونه ای که برای هر یک سال زندگی انسان ها بر روی کره زمین یک سال و نیم زمان برای بازسازی نیاز است و البته ایران نیز با همین روند بهره کشی و حتی بیشتر از طبیعت روبرو است.
** انسان ها تمام ذخیره منابع زمین را طی 8 ماه نخست 2015 مصرف کردند/ ضرورت هم راستایی توسعه با قانون طبیعت
وی اشاره ای هم به گزارش جهانی منتشر شده در نیمه آگوست سال جاری داشت و گفت: بنابر اعلام گزارش جهانی در نیمه آگوست ظرفیت زیستی زمین در سال 2015 به پایان رسید و مابقی مصرف انسان ها تا پایان سال 2015 بهره کشی از زمین و طبیعت است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: توسعه باید با قانون طبیعت هم راستا شود زیرا هیچ پیشرفت و تکنولوژی توانایی تقابل با طبیعت ندارد زیرا بر هم زدن چرخه طبیعت منجر به زیان های بسیار برای زندگی خود بشر خواهد شد.
ابتکار یکی از قانون های طبیعت را چرخه هیدرولیک میان رودخانه، تالاب و آب های زیرزمینی دانست و افزود: بر هم خوردن این چرخه به معنای آغاز تهدید آبی است.
وی اشاره ای هم به تلاش و عزم دولت یازدهم در احیای زاینده رود داشت و گفت: متاسفانه به رغم روان شدن چندین ماهه آب در زاینده رود، فشار بشر و برداشت بی رویه منجر به کم آبی مجدد در زاینده رود شده است.
از دیگر محورهای صحبت های رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خاک و اهمیت حفظ آن بود و وی ضمن تاکید بر لزوم حفظ خاک، یکی از مهم ترین چالش های کنونی محیط زیست ایران را فرسایش خاک دانست و اظهار کرد: ایران یکی از بحرانی ترین کشورها در زمینه حفظ خاک است که همین امر به یکی از عوامل بحران گرد و غبار در کشور تبدیل شده است.
*** ضرورت بهره گیری از پتانسیل طبیعت برای ایجاد نشاط و خلاقیت
معاون رئیس جمهور با اشاره به تاثیر محیط زیست و طبیعت بر کاهش استرس و بیماری های اعصاب و روان، همچنین افزایش نشاط و خلاقیت در افراد به ویژه کودکان و نوجوانان، همچنین با تاکید بر اهمیت و تاثیر نشاط و تفریحات سالم در رشد قوای جسمی و روحی و خلاقیت کودکان و نوجوانان، تصریح کرد: طبیعت دارای پتانسیلی است که دانش آموزان با قرار گرفتن در آن، می توانند ضمن تجربه فضایی نشاط آور به تقویت خلاقیت خود بپردازند.
وی اظهار کرد: اصلاح تفکر و رفتار هر دانش آموز به محیط زیست، منجر به افزایش خلاقیت و نشاط فردی وی و گامی به سوی بهبود وضعیت محیط زیست کشور است.
معاون رئیس جمهور پیشنهاد تشکیل نهاد جوانان محیط زیست را در بدنه سازمان دانش آموزی وزارت آموزش و پرورش را ایده ای خلاقانه دانست و گفت: تفاهم نامه منعقد شده میان سازمان محیط زیست و آموزش و پرورش در تمام ابعاد و محورها در حال پیگیری است و موضوع تشکیل نهاد جوانان محیط زیست را در بدنه سازمان دانش آموزی هم در همین راستا قرار دارد.
*** ضرورت ایجاد آگاهی و انگیزش در سطح جامعه برای حفظ محیط زیست
ابتکار ضمن تاکید بر ضرورت ایجاد آگاهی و انگیزش در سطح جامعه برای حفظ محیط زیست، تصریح کرد: این مهم منجر به اصلاح رفتار و شیوه زندگی فردی و نهایتاً اجتماعی در برخورد و مواجه با محیط زیست خواهد شد که از جمله مهم ترین نیازهای حال حاضر محیط زیست ایران است.
معاون رئیس جمهور ادامه داد: رویکرد علمی، دقیق و تخصصی به محیط زیست و آموزش همین رویکرد تخصصی به دانش آموزان منجر به اصلاح نگاه و رفتار افراد در برخورد با طبیعت و محیط زیست خواهد شد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: متاسفانه برخی افکار غلط منجر به تخریب محیط زیست شده است به گونه ای که به طور مثال تفکر بی ثمری حشرات منجر به تهدید نسل بسیاری از حشرات از جمله زنبورها شده است.
معاون رئیس جمهور گفت: مصرف بیش از حد برخی سموم کشاورزی سبب از بین رفتن یا ایجاد تهدید نسلی برای حشرات مفیدی همچون زنبورها شده است که در حقیقت 70 درصد گرده افشانی محصولات کشاورزی توسط آن ها صورت می گیرد.
ابتکار تنوع را کلید محوری ایران دانست و گفت: این تنوع که در فرهنگ، طبیعت و قومیت های ایرانی دیده می شود بسیار ارزشمند است و حفظ آن منجر به حفظ تمدن کشور خواهد شد.
وی از مربیان حاضر در هشتمین اردوی پیشاهنگی سازمان دانش آموزان خواست در حفظ محیط زیست و آموزش حفظ آن بکوشند و با بهره گیری از جایگاه و قدرت خود در تاثیرگذاری بر مخاطب به ویژه دانش آموزان، سازمان محیط زیست را در اشاعه این الگو یاری رسانند.
معاون رئیس جمهور آموزش و پرورش را یکی از ارکان مهم فرهنگ سازی در جامعه برشمرد و ابراز امیدواری کرد: همکاری و تعامل سازنده محیط زیست و آموزش و پرورش منجر به اصلاح رفتار و اندیشه ایرانیان در حفظ محیط زیست شود.