مشاهده داخل اشیا باستانی با کمک اسکنر سه بعدی

پژوهشگران در دانشگاه اویدو (University of Oviedo) در شمال اسپانیا در آخرین فعالیت های پژوهشی خود در پی یافتن پاسخی برای پیدا کردن رازهای پنهان آثار هنری بوده در حالی که هیچگونه آسیبی به اثر وارد نشود.

این محققان معتقد هستند که با استفاده از ماده گرافن در فن آوری اسکنرهای سه بعدی می توان از اشیاء تصویری سه بعدی با کیفیت بالا به دست آورد .

ساموئل ور خویه (Samuel Ver Hoeye) از پژوهشگران این پروژه می گوید: « گرافن به عنوان یک افزاینده بسامد یا فرکانس عمل می کند . این ماده می تواند به شکلی نسبتا آسان ، فرکانس های ضعیف را به فرکانس های قوی تر تبدیل سازد . گرافن همچنین قادر است تا به درون آثار هنری نفوذ کرده ، ترکیب شیمیایی مواد آن ها را شناسایی کند .»

در نیتجه دانشمندان این پروژه تحقیقاتی اسکنری ساخته اند که تصاویر حاصل از آن با تکنیک های پردازش تصویر و همچنین با اسکن سه بعدی دارای کیفیت بالا، ترکیب می شوند تا تصویری سه بعدی از اشیا مهر و موم شده به دست آورند .

یانیک فرانکن (Yannick Francken) از دانشمندان علوم کامپیوتری که با این پروژه پژوهشی همکاری داشته، در این رابطه می گوید: «رنگ واقعی اثر هنری توسط یک دوربین ضبط و ثبت می شود. از نظر فنی، چالش برانگیزترین بخش کار ترکیب کردن تمامی تصاویر اسکن شده با هم است. این تصاویر باید به شکل خودکار روی هم منطبق شوند و اگر این کار به شکل دقیق انجام نشود، یعنی حتی اگر خطایی به اندازه دو دهم میلیمتر وجود داشته باشد، واقعاً بازسازی رنگی بد خواهد شد. »

خاویر گوتیرز مئانا (Javier Gutiérrez Meana) از مسئولان هماهنگ کننده این پروژه در رابطه با مزیت های اسکنر فوق الذکر نسبت به اسکنرهای دیگر می گوید: « در حال حاضر اسکنرهای موجود برای استفاده در آثار هنری ، بسیار پر هزینه هستند. این فن آوری که ما از آن استفاده می کنیم بسیار ارزان تر خواهد بود. علاوه بر آن دستگاه مورد نظر جای کمتری را اشغال کرده و سبک تر از دیگر اسکنرها است که می توان آن را برای مطالعه  و بررسی اشیا، به آسانی به موزه و یا آزمایشگاه منتقل کرد.»

برای آزمایش این فن آوری ، مسئولان موزه هنرهای زیبای آستوریاس (Asturias Museum of Fine Arts) در اسپاینا تعدادی بوم نقاشی را در اختیار پژوهشگران قرار داده اند. تعدادی از آثار نقاشی قدیمی و با ارزش این موزه توسط اسکنر فوق الذکر مورد آزمایش و بررسی قرار گرفتند. در نهایت نتایج و برآیند کار مثبت قلمداد شده است.

ماریا فلورز ایگوال (Marta Flórez Igual) مسئول نگهداری از آثار هنری در موزه هنرهای زیبای آستوریاس می گوید: « با این روش می توان عمق لایه های رنگ و روغن را در نقاشی های تاریخی کشف کرد. علاوه بر آن می توان دید که آیا طراحی های دیگری زیر رویه فعلی نقاشی وجود داشته یا نه و ماده به کار رفته در آنها چه بوده است. همچنین ما تلاش می کنیم تا ببینیم که آیا این اسکنر قادر به شناسایی مواد دیگر به کار رفته در تابلو ها از قبیل روغن جلاها، کلاف ها و رنگدانه ها هستند یا نه. »

داده های اسکنر گرافن در حال حاضر برای تولید یک اپلیکیشن تلفن های همراه هوشمند به کار گرفته شده است. این اپلیکیشن بر اساس واقعیت افزوده (Augmented Reality) طراحی شده است. به نظر می رسد با کمک این اپلیکیشن می توان به شکلی کامل تر با آثار هنری ارتباط برقرار کرد.